028082854
(Maandag - vrijdag 08.00 - 17.00 uur)
Banden zijn een voor de veiligheid relevant onderdeel van alle voertuigen. Maar voldoende bandenveiligheid is alleen gegarandeerd als de band in goede staat is. Een versleten profiel verhoogt het risico van aquaplaning en verlengt de remafstand. Als u nieuwe banden koopt moet u hieraan denken bij de keuze van aankoop. Beoordelingen helpen u om de beste banden te vinden op het gebied van veiligheid. Om schade aan de banden te voorkomen, moet u ze correct opslaan en ze nakijken voordat ze gemonteerd worden. Na een klapband kan de band meestal nog gerepareerd worden, maar het blijft vervelend, vooral als het defect vermeden had kunnen worden. Hier kunt u tips vinden over veilig rijden: |
© toa555 FOTOLIA |
De stopafstand is een veiligheidscriteria waarmee u al bent geconfronteerd op de rijschool- tenminste theoretisch, omdat de remafstand een algemene examenvraag is. Kent u al de formule?
De remafstand is de weg die een voertuig aflegt tussen de start van het remmen en de complete stilstand, terwijl de stopafstand ook de reactieweg incalculeert, die ongeveer één voet is voor elke mph die u rijdt. Voor het berekenen van de stopafstand in feet, gebruikt u eenvoudig deze formule: (snelheid) ² ÷ 20 + reactieweg. Vermenigvuldig het resultaat met 0,3 voor de stopafstand in meters. Dat is de theorie, maar in de praktijk kan de stopafstand langer zijn, omdat deze afhankelijk is van veel factoren. Naast een nat wegdek of een wegdek bedekt met sneeuw of ijs, is de staat van de band ook van invloed op de stopafstand.
Dit gaat niet alleen over achterstallig onderhoud, maar ook over het type band. Als u in de zomer met winterbanden rijdt, lijdt de remweg hieronder. De stopafstand met zomerbanden vs. winterbanden is beter in het warme seizoen. Dit komt door de hardere rubbersamenstelling van de zomerband.
Schenk aandacht aan uw eigen veiligheid een aan die van andere automobilisten - rijdt altijd met de nodige afstand, zodat u voldoende stopafstand heeft in het geval van nood.
© introducer FOTOLIA |
Aquaplaning of hydroplaning is een nachtmerrie voor veel automobilisten. De controle verliezen over het voertuig verhoogt het risico op ongelukken. Niemand wild at riskeren! Maar wat is aquaplaning en hoe kan het ontstaan?
Conventionele banden hebben een profiel dat bestaat uit veel langs- en dwarsgroeven. Op natte wegen verzamelen ze het water dat zijwaarts weer weggeleid wordt van de band, zodat het directe contact tussen het profiel en de weg altijd gegarandeerd is. Als dit niet werkt, zal een waterfilm het wiel laten drijven, de krachten kunnen nu niet overgebracht worden op de straat. Aquaplaning kunt u merken aan meerdere symptomen:
Er is een simpele regel bij aquaplaning: Niet remmen! Gebruik de koppeling en stuur rechtdoor. De banden moeten gelijkstaan aan de rijrichting.
Het is natuurlijk het beste als het niet eens komt tot aquaplaning. Daarom moet u altijd voorzichtig rijden in de regen. Controleer ook regelmatig de profieldiepte van uw banden. Alleen met een profieldiepte van tenminste 3 mm biedt een band veiligheid. Als de groeven van de banden versleten zijn, kunnen ze niet genoeg water absorberen en moet u altijd rijden met het risico van aquaplaning in regenachtig weer. Overigens zijn automobilisten angstiger voor aquaplaning in de winter, omdat u op sneeuwbrij ook kunt wegglijden. In dit geval, gelden dezelfde regels en voorzorgsmaatregelen als op natte wegen.
Aantal: %entry-quantity%
Priis per stuk: %entry-formattedTotalPrice%