We gebruiken Cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, functies voor sociale media te bieden en verkeer te analyseren. Daarnaast voorzien we social media-, advertentie- en analysepartners van informatie over hoe u onze website gebruikt. Als u onze website blijft gebruiken, gaat u akkoord met onze cookies.
Bestelstatus x
Uitloggen

Onderhoud van je accu

Ok, je bent dus vergeten je lampen uit te schakelen en ze stonden de hele nacht aan, dus de volgende morgen maakt je auto geen geluid als je het probeert te starten. De starter reageert niet, en alles wat je hoort is een zwak klikkend geluid. De accu is waarschijnlijk leeg. Dit gebeurt vooral in de winter en wanneer je vaak korte ritten maakt. Het is niet gezond voor de accu wanneer je slechts zes kilometer naar je werk en terug rijdt in temperaturen onder nul, met elk ding in je auto dat stroom gebruikt aangeschakeld zoals verwarmde stoelen, airconditioning, radio en andere dingen.

Een ander probleem tijdens lage temperaturen is dat hoe kouder het wordt, des te lager het effect van de motorolie wordt. Dit betekent dat de accu en starter dus veel harder moet werken om het voertuig te starten. Je moet dus rekenen op oude trucs zoals duwen/trekken starten, of de auto rollen om te starten; vooral wanneer er geen andere opties meer in je omgeving aanwezig zijn want in de praktijk doen deze methodes meer schade dan dat ze iets helpen. Als de auto niet start in de eerste paar meters, kan onverbrande benzine in de katalysator komen en deze beschadigen. De trucs werken ook alleen met handgeschakelde auto's. Met automatische versnellingen moet je een service inschakelen of een andere autorijder om je auto te jumpstarten. Wanneer je een jumpstart doet, is de juiste volgorde van het verbinden van de kabels belangrijk, maar om te vermijden dat je dit in de eerste instantie allemaal moet doen, is het belangrijk om met regelmaat je accu te verzorgen. Daarnaast moet je alleen dingen die veel energie verbruiken aanzetten wanneer ze echt nodig zijn.

Hoe moet je de accu opladen:

Laden der Autobatterie

Acculader

Accu's laden is steeds geavanceerder geworden in de afgelopen tien jaar. Oplaadstations kwamen vroeger met een interne transformator. Deze kwamen vooral in groot formaat en waren erg zwaar vanwege de grote spoelen. In moderne opladers zit veel micro-elektronica die de belangrijkste taken uitvoeren. De nieuwe opladers kunnen veel compacter zijn dan de oudere versies. Maar er zijn wel heel veel verschillende moderne opladers.

De meeste apparaten passen zichzelf automatisch aan, maar er zijn sommige dingen die je altijd zelf moet bijhouden. Eén ervan is dat de stroom van de oplader genoeg moet zijn om voldoende de accu op te laten. Het helpt niet om een accu van hoge capaciteit aan te sluiten op een zwakke oplader, want dan duurt het dagen om op te laten. Goede opladers kunnen zo'n 3.5 ampères per uur afgeven, dus als je accu een capaciteit van 70 ampère-uren (Ah) heeft, dan duurt volledig opladen ongeveer 20 uur. Het andere ding om rekening mee te houden is dat de oplader moet het oplaadniveau van de accu moet kunnen herkennen en zichzelf uitschakelt wanneer het volledig is opgeladen. Voldoende voltage is 12 volt voor auto's en 6 volts voor motorfietsen en scooters. Als je accu niet een traditionele accu op loodbasis is, maar een GEL accu of één met absorberende glasvezel mattering, dan moet de oplader hier compatibel mee zijn.

Opladen

Als je batterij is opgeborgen en niet verbonden is voor meer dan 12 maanden, kan het ontladen zijn. Dan is het misschien nodig om het weer op te laden, omdat het niet langer over de voldoende voltage beschikt om de auto te starten. Korte ritten rijden of een verkeerde stroomwissel zijn eveneens slecht voor de accu. Met deze eenvoudige instructies kun je de accu zelf opladen. Maar voor je de oplader aansluit, moet je zorgvuldig de handleiding lezen en de veiligheidsinstructies op de accu, maar ook de juiste voltage van je accu vaststellen. Autobatterie laden
  1. Schakel alle apparaten in de auto uit die stroom gebruiken, en schakel ook de ontsteker helemaal uit.
  2. Je kunt de accu in het voertuig laten of het verwijderen volgens de instructies van de fabrikant.
  3. Om de accu uit het elektrische systeem van de auto te verwijderen, moet je eerst de negatieve pool loskoppelen en pas dan de positieve. Houd de polen goed van elkaar afgescheiden om kortsluiting te voorkomen.
  4. Als de accu een open, niet-onderhoudsvrije type is, open je de beschermende afsluitklep. Dan controleer je het vochtniveau, pas het aan wanneer het nodig is, en doe de deksel weer heel strak erop zodat geen gas kan ontsnappen.
  5. Zorg ervoor dat de oplader niet is aangesloten. Dan koppel je de positieve pool aan de oplader en dan de negatieve.
  6. Controleer de instellingen, inclusief het specifieke voltage op de oplader. Als alles correct is, kun je het inpluggen.
  7. Wanneer het opladen voltooid is, haal je de oplader uit het stopcontact. Dan maak je de negatieve pool los en dan de positieve.
  8. Verbind nu opnieuw de accu met de auto; eerst de positieve pool en dan de negatieve. Maak de beschermende omhulsels goed vast en vervang de kapjes op de polen.

Garantie

Plotseling, tijdens de eerste koude winter, doet de auto het niet meer ook al is de accu nieuw. Dan kun je jezelf afvragen of de accu nog onder garantie valt. Met accu's moet je onderscheid maken tussen de fabrieksgarantie en de legaal vereiste garantie. De legale garantie voor klanten gaat 24 maanden mee vanaf de aankoopdatum. Dit betekent dat een verkoper verantwoordelijk is voor alle defecten aanwezig in de accu op het moment van aankoop, zelfs als een defect pas later merkbaar is. Aan de andere kant is er een garantie op de accu die extra is, vrijwillig toegevoegd als service van de fabrikant, maar niet wettelijk gereguleerd. De regels hierover zijn te vinden in de algemene voorwaarden van die garantie.

Weggooien

In het verleden gooiden mensen gewoon een kapotte accu aan de kant van de weg, maar tegenwoordig mag niemand meer gewoon een dode accu op die manier weggooien. Niet alleen is het schadelijk voor het milieu, maar ook heel onnodig omdat er eenvoudige en zuinige manieren zijn om van versleten batterijen en accu's af te komen. Hiervoor worden de oude accu's professioneel uit elkaar gehaald en de individuele onderdelen apart gehaald, inclusief de herbruikbare materialen (lood en ijzer), maar ook de giftige substanties zoals zwavelzuur en zware metalen.

Nooit bij normaal afval

Het is wettelijk verboden om versleten accu's in gewone afvalcontainers te gooien. Er zijn instanties geregeld die je helpen bij het weggooien van een accu die door de wet worden ondersteund die de verkoop, retour en milieuvriendelijk weggooien van accu's regelen. Volgens de wet zijn alle verkopers en garages die accu's verkopen verplicht om oude accu's aan te nemen om naar de juiste plek te brengen. Je betaalt een extra bedrag bovenop de aankoopprijs bij aanschaf van een nieuwe accu. Dit geld betaal je voor een afvalservice. Als je een nieuwe accu koopt, is het niet noodzakelijk om de accu naar dezelfde plek terug te brengen als waar je het kocht. Je kunt de accu overal afgeven waar ze worden verkocht en het zal gewoon worden aangenomen vanwege de bijdrage die je bij aankoop reeds had betaald. Recycling centra zullen ook graag je oude accu's aannemen.