Absolute grip en uitstekende handling in alle winterse omstandigheden Stabiel en gemakkelijk te rijden zelfs bij hoge snelheden Draait licht, milieuvriendelijk en brandstofbespaarig. De Nokian WR A3 is geoptimaliseerd voor zuinige auto's met een speciale nadruk op nauwkeurige en gevoelige rijden bij hogere snelheden. Met deze milieuvriendelijke premium product functie nanotechnologie, canola-olie en de vaste winter expertise van Nokian Tyres, die betrouwbare functionaliteit te garanderen in de typisch variërende winterse omstandigheden in Centraal-Europa. Nanobase voor optimale stabiliteit De sportieve Nokian WR A3 heeft een asymmetrische binnen-buiten loopvlakprofiel dat betrouwbare grip mogelijk maakt zonder afbreuk te doen aan hoge snelheid rijeigenschappen. De binnenste schouder ontwerp verhoogt de verwijdering van water en smeltende sneeuw. De Nanobase structuur gemaakt door nanotechnologie verbetert de band stuureigenschappen en controle bij het rijden in bochten, het wisselen van rijstrook en ontwijken. De band heeft voorbeeldige controle eigenschappen in extreme situaties zowel op gladde ondergrond en wegen met een stevige grip. Het loopvlak rubbersamenstelling, de Cryogene Canola Compound, is een nieuwe combinatie van natuurlijk rubber, silicium en canola-olie dat de winter grip, grip op nat wegdek en slijtvastheid optimaliseert in verschillende temperaturen. De golfbal-achtige Silent Groove Ontwerp voor een meer aangename respons en een betere kilometrage. De halfronde holten op de zijden van de longitudinale ribben, lijkt een golfbal patroon koelen Nokian WR A3 door het minimaliseren van de warmteafgifte en maken het duurzaam en veilig zelfs bij hoge snelheden. Deze innovatie, genaamd Silent Groove Design, vermindert ook slepen en zorgt voor een betere kilometrage dankzij een lager brandstofverbruik. Bovendien minimaliseert succes binnen en passeergeluid van het voertuig. The Silent Zijwand Technologie verhoogt het rijcomfort. Distinct zone in de zijwand filtert het lawaai en trillingen uitgezonden door het wegdek door het loopvlak en brengt het over naar de hiel het lawaai gehoord in het voertuig te verminderen. Winter Veiligheid Indicator voor extra veiligheid en comfort Flawless winter rijden is alleen mogelijk als de banden in goede staat zijn. Nokian WR A3 is uitgerust met het comfort-toevoeging Driving Safety Indicator (DSI) met de unieke sneeuwvlok symbool, de Winter Safety Indicator. Gepatenteerd door Nokian Tyres, deze standaard dat zich bevindt op het loopvlak van de band blokken geeft de diepte van de hoofdgroeven in millimeters. De sneeuwvlok symbool blijft zichtbaar totdat de groef diepte is vier millimeter. De wangen van de band zijn de bekende info gebied voor de bandenspanning aanbevelingen. De juiste bandenspanning zorgt sturen nauwkeuriger, minder bandenslijtage schade en verlaagt de brandstofkosten.
In de verordening inzake de etikettering van banden is bepaald welke informatie over de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en het rolgeluid van banden moet worden verstrekt. Bovendien wordt verwezen naar de wintereigenschappen van het product.
De EU-verordening 1222/2009, die sinds 1 november 2012 van kracht is, is herzien en zal vanaf 1 mei 2021 worden vervangen door de EU-verordening 2020/740; vanaf dan gelden er nieuwe eisen. De classificatieklassen voor brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluidemissies zijn gewijzigd en de lay-out van het EU-label is aangepast. De in de EU-databank opgeslagen productgegevensbladen van de fabrikant kunnen worden gedownload via een in het etiket geïntegreerde QR-code. Informatie over grip op sneeuw en ijs is ook nieuw opgenomen voor banden die aan deze criteria voldoen.
De volgende banden zijn vrijgesteld van de verordening: - banden die uitsluitend zijn ontworpen voor montage op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990 – vernieuwde banden (tot een overeenkomstige verlenging van EU VO 2020/740 heeft plaatsgevonden) - professionele off-roadbanden - racebanden - banden met extra voorzieningen om de tractie te verbeteren, bv. spijkerbanden - T-type noodbanden - banden met een toegestane snelheid van minder dan 80 km/h - banden voor velgen met een nominale diameter ≤ 254 mm of ≥ 635 mm
De criteria en evaluatieklassen in een oogopslag
brandstofefficiëntie
Het brandstofverbruik is afhankelijk van de rolweerstand van de banden, het voertuig zelf, de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. De gemeten rolweerstand (rolweerstandscoëfficiënt) van de band wordt onderverdeeld in de klassen A (hoogste efficiëntie) tot E (laagste efficiëntie).
Als een voertuig volledig is uitgerust met klasse A-banden, is een verbruiksvermindering tot 7,5%* mogelijk in vergelijking met klasse E-banden. In het geval van bedrijfsvoertuigen kan dit zelfs nog hoger zijn. (Bron: Effectbeoordeling van de Europese Commissie * indien gemeten volgens de testmethoden van Verordening (EU) 2020/740)
Let op: Het brandstofverbruik hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl en kan aanzienlijk worden verminderd door op een milieuvriendelijke manier te rijden. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de brandstofefficiëntie te verbeteren.
Grip op nat wegdek
De grip op nat wegdek is onderverdeeld in de klassen A (kortste remweg) - E (langste remweg).
Als een auto is uitgerust met klasse A-banden, kan in vergelijking met klasse E-banden de remafstand tot 18 m korter zijn bij het remmen vanaf 80 km/h (op een wegdek met gemiddelde grip).* *Bron: wdk Economische Vereniging van de Duitse Rubberindustrie eV
Let op: De verkeersveiligheid hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl. De remafstanden moeten altijd in acht worden genomen. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de grip op nat wegdek te verbeteren.
Extern rolgeluid
Het geluid dat door een band wordt afgegeven, beïnvloedt het totale volume van het voertuig en heeft niet alleen invloed op uw eigen rijcomfort, maar ook op de geluidshinder voor het milieu. In het EU-bandenlabel wordt het rolgeluid van banden onderverdeeld in 3 klassen, van A (laagste rolgeluid) - C (hoogste rolgeluid), gemeten in decibel (dB) en vergeleken met de Europese geluidsemissiegrenswaarden voor het rolgeluid van buitenbanden.
A Het pictogram met de classificatie "A" geeft aan dat het rolgeluid van de band meer dan 3 dB onder de EU-grenswaarde ligt die tot 2016 van kracht is. B De "B"-classificatie betekent dat het rolgeluid van de band tot 3 dB onder of gelijk is aan de EU-grenswaarde die tot 2016 van kracht is. C De classificatie "C" geeft aan dat de gespecificeerde grenswaarde is overschreden.
WRA3 tyre review
Gemiddelde uit 1.225 testbeoordelingen
Grip bij droge condities
Remeigenschappen bij droge condities
Grip bij natte condities
Remeigenschappen bij natte condities
Grip bij sneeuw
Comfort
Geluid (binnen auto)
Slijtage band
brandstofverbruik
Hoeveel kilometer gereden?
9.699
20.06.2015 van Jeroenski Prima band. Ziet er mooi en sportief uit. Rijeigenschappen zijn prima, al zijn de zijwangen iets aan de zachte kant. Bij regen/nat wegdek, vind ik de grip iets minder, maar niet verontrustend ofzo.
Prijs/kwaliteit is perfect!!
06.06.2014 van o.cratsborn Gewoon goed,ook offroad, natuurlijk het lichtere offroad rijden.
22.05.2013 van John Wijker Goede band voor een redelijke prijs
21.05.2013 van john wijker Goede kwaliteitsband voor een redelijke prijs.