Brandstofbesparend en milieuvriendelijk. Bespaar brandstof en verklein uw ecologische voetafdruk met de EfficientGrip, dankzij de FuelSaving-technologie. De EfficientGrip combineert een lichtgewicht structuur met een geavanceerde rubbersamenstelling van het loopvlak, waardoor hij minder energie nodig heeft om te rollen. Het resultaat: lagere brandstofkosten en minder CO2 uitstoot, elke reis opnieuw.
Gaat lang mee. Met de EfficientGrip kunt u meer kilometers maken. Door de profielsamenstelling met silica gaat de band langer mee, waardoor u geld bespaart.
Betere remprestaties op natte wegen. De EfficientGrip, met een uniek loopvlak en blokken die water afvoeren, biedt een kortere remweg en betere prestaties op nat wegdek en dan andere banden in dezelfde klasse.*
Stille, comfortabele rit. Geniet van comfortabele ritten dankzij het geluidsverlagende blokontwerp. De EfficientGrip is een duurzame band waarmee u brandstof bespaart zonder in te leveren op de prestaties.
In de verordening inzake de etikettering van banden is bepaald welke informatie over de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en het rolgeluid van banden moet worden verstrekt. Bovendien wordt verwezen naar de wintereigenschappen van het product.
De EU-verordening 1222/2009, die sinds 1 november 2012 van kracht is, is herzien en zal vanaf 1 mei 2021 worden vervangen door de EU-verordening 2020/740; vanaf dan gelden er nieuwe eisen. De classificatieklassen voor brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluidemissies zijn gewijzigd en de lay-out van het EU-label is aangepast. De in de EU-databank opgeslagen productgegevensbladen van de fabrikant kunnen worden gedownload via een in het etiket geïntegreerde QR-code. Informatie over grip op sneeuw en ijs is ook nieuw opgenomen voor banden die aan deze criteria voldoen.
De volgende banden zijn vrijgesteld van de verordening: - banden die uitsluitend zijn ontworpen voor montage op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990 – vernieuwde banden (tot een overeenkomstige verlenging van EU VO 2020/740 heeft plaatsgevonden) - professionele off-roadbanden - racebanden - banden met extra voorzieningen om de tractie te verbeteren, bv. spijkerbanden - T-type noodbanden - banden met een toegestane snelheid van minder dan 80 km/h - banden voor velgen met een nominale diameter ≤ 254 mm of ≥ 635 mm
De criteria en evaluatieklassen in een oogopslag
brandstofefficiëntie
Het brandstofverbruik is afhankelijk van de rolweerstand van de banden, het voertuig zelf, de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. De gemeten rolweerstand (rolweerstandscoëfficiënt) van de band wordt onderverdeeld in de klassen A (hoogste efficiëntie) tot E (laagste efficiëntie).
Als een voertuig volledig is uitgerust met klasse A-banden, is een verbruiksvermindering tot 7,5%* mogelijk in vergelijking met klasse E-banden. In het geval van bedrijfsvoertuigen kan dit zelfs nog hoger zijn. (Bron: Effectbeoordeling van de Europese Commissie * indien gemeten volgens de testmethoden van Verordening (EU) 2020/740)
Let op: Het brandstofverbruik hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl en kan aanzienlijk worden verminderd door op een milieuvriendelijke manier te rijden. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de brandstofefficiëntie te verbeteren.
Grip op nat wegdek
De grip op nat wegdek is onderverdeeld in de klassen A (kortste remweg) - E (langste remweg).
Als een auto is uitgerust met klasse A-banden, kan in vergelijking met klasse E-banden de remafstand tot 18 m korter zijn bij het remmen vanaf 80 km/h (op een wegdek met gemiddelde grip).* *Bron: wdk Economische Vereniging van de Duitse Rubberindustrie eV
Let op: De verkeersveiligheid hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl. De remafstanden moeten altijd in acht worden genomen. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de grip op nat wegdek te verbeteren.
Extern rolgeluid
Het geluid dat door een band wordt afgegeven, beïnvloedt het totale volume van het voertuig en heeft niet alleen invloed op uw eigen rijcomfort, maar ook op de geluidshinder voor het milieu. In het EU-bandenlabel wordt het rolgeluid van banden onderverdeeld in 3 klassen, van A (laagste rolgeluid) - C (hoogste rolgeluid), gemeten in decibel (dB) en vergeleken met de Europese geluidsemissiegrenswaarden voor het rolgeluid van buitenbanden.
A Het pictogram met de classificatie "A" geeft aan dat het rolgeluid van de band meer dan 3 dB onder de EU-grenswaarde ligt die tot 2016 van kracht is. B De "B"-classificatie betekent dat het rolgeluid van de band tot 3 dB onder of gelijk is aan de EU-grenswaarde die tot 2016 van kracht is. C De classificatie "C" geeft aan dat de gespecificeerde grenswaarde is overschreden.
EfficientGrip tyre review
Gemiddelde uit 1.169 testbeoordelingen
Grip bij droge condities
Remeigenschappen bij droge condities
Grip bij natte condities
Remeigenschappen bij natte condities
Grip bij sneeuw
Comfort
Geluid (binnen auto)
Slijtage band
brandstofverbruik
Hoeveel kilometer gereden?
10.486
21.10.2021 van Heinrich Cicilia Elk jaar weer koen wij dezelfde banden voor onze auto. Nog nooit problemen mee gehad.
14.12.2018 van Hans Klein Ben een defensief en anticiperend chauffeur waardoor de banden van mijn auto niet vaak op hun kritisch waarden worden getoetst. Bij de enkele momenten waarop de banden zich qua remweg moesten bewijzen lieten ze mij niet in de steek. Het zijn comfortabele banden. De enige extra eigenschap die ik mijn autobanden zou toewensen, valt eigenlijk buiten de specificaties van deze banden. 5% van mijn kilometers rij ik op onverharde bos- en zandwegen. Soms moet ik ook buiten deze paden mijn autobanden laten werken. Het profiel van de banden loopt bij vochtige kleigrond en begroeiing snel vol waardoor de banden hun grip kwijtraken. Een grover profiel zou hierin waarschijnlijk verbetering kunnen geven. Echter, gelijkertijd zou dit mijn wegcomfort tijdens die overige 95% kilometers op het asfalt gaan benadelen.
12.04.2015 van Peter Vandepas Great tyre, for a great family car!
27.09.2014 van graaf Prima band. Slijtage lijkt wel een beetje hard te gaan.