Grip en remprestaties die voortkomen uit de motorsport zorgen voor een dynamische rijervaring
Een dynamische band met grip en remprestaties uit de motorsport
Voortreffelijke grip op nat en droog wegdek
Kortere remafstanden, ook bij hoge snelheden
Brandstofbesparend
Superieure controle in bochten
Superieure grip op droog en nat wegdek
Geniet van een uitzonderlijke controle op zowel droge als natte wegen met de adaptieve rubbersamenstelling die Dunlop heeft ontwikkeld voor de motorsport. Hoogtechnologische polymeren in het loopvlak passen zich aan de textuur van het wegdek aan, voor een maximaal contact en betere grip.
Kortere remafstanden bij hoge snelheden
De Sport Maxx RT is voorzien van innovatieve Short Braking-blokken die speciaal ontwikkeld zijn voor high performance rijprestaties. Deze extra stijve blokken vergroten het contactoppervlak wanneer u remt. Hierdoor kunt u sneller remmen, ook bij hoge snelheden.
Brandstofefficiënte constructie
Deze lichtgewicht banden hebben een lage rolweerstand – zo verbruikt u minder brandstof en stoot u minder CO2 uit.
Nauwkeurige handling in bochten
Geniet van een soepele overgang van rechte stukken naar bochten dankzij de grote schouderblokken die bijdragen tot de stabiliteit en stuurprecisie van de band, zelfs bij hoge snelheden.
In de verordening inzake de etikettering van banden is bepaald welke informatie over de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en het rolgeluid van banden moet worden verstrekt. Bovendien wordt verwezen naar de wintereigenschappen van het product.
De EU-verordening 1222/2009, die sinds 1 november 2012 van kracht is, is herzien en zal vanaf 1 mei 2021 worden vervangen door de EU-verordening 2020/740; vanaf dan gelden er nieuwe eisen. De classificatieklassen voor brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluidemissies zijn gewijzigd en de lay-out van het EU-label is aangepast. De in de EU-databank opgeslagen productgegevensbladen van de fabrikant kunnen worden gedownload via een in het etiket geïntegreerde QR-code. Informatie over grip op sneeuw en ijs is ook nieuw opgenomen voor banden die aan deze criteria voldoen.
De volgende banden zijn vrijgesteld van de verordening: - banden die uitsluitend zijn ontworpen voor montage op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990 – vernieuwde banden (tot een overeenkomstige verlenging van EU VO 2020/740 heeft plaatsgevonden) - professionele off-roadbanden - racebanden - banden met extra voorzieningen om de tractie te verbeteren, bv. spijkerbanden - T-type noodbanden - banden met een toegestane snelheid van minder dan 80 km/h - banden voor velgen met een nominale diameter ≤ 254 mm of ≥ 635 mm
De criteria en evaluatieklassen in een oogopslag
brandstofefficiëntie
Het brandstofverbruik is afhankelijk van de rolweerstand van de banden, het voertuig zelf, de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. De gemeten rolweerstand (rolweerstandscoëfficiënt) van de band wordt onderverdeeld in de klassen A (hoogste efficiëntie) tot E (laagste efficiëntie).
Als een voertuig volledig is uitgerust met klasse A-banden, is een verbruiksvermindering tot 7,5%* mogelijk in vergelijking met klasse E-banden. In het geval van bedrijfsvoertuigen kan dit zelfs nog hoger zijn. (Bron: Effectbeoordeling van de Europese Commissie * indien gemeten volgens de testmethoden van Verordening (EU) 2020/740)
Let op: Het brandstofverbruik hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl en kan aanzienlijk worden verminderd door op een milieuvriendelijke manier te rijden. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de brandstofefficiëntie te verbeteren.
Grip op nat wegdek
De grip op nat wegdek is onderverdeeld in de klassen A (kortste remweg) - E (langste remweg).
Als een auto is uitgerust met klasse A-banden, kan in vergelijking met klasse E-banden de remafstand tot 18 m korter zijn bij het remmen vanaf 80 km/h (op een wegdek met gemiddelde grip).* *Bron: wdk Economische Vereniging van de Duitse Rubberindustrie eV
Let op: De verkeersveiligheid hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl. De remafstanden moeten altijd in acht worden genomen. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de grip op nat wegdek te verbeteren.
Extern rolgeluid
Het geluid dat door een band wordt afgegeven, beïnvloedt het totale volume van het voertuig en heeft niet alleen invloed op uw eigen rijcomfort, maar ook op de geluidshinder voor het milieu. In het EU-bandenlabel wordt het rolgeluid van banden onderverdeeld in 3 klassen, van A (laagste rolgeluid) - C (hoogste rolgeluid), gemeten in decibel (dB) en vergeleken met de Europese geluidsemissiegrenswaarden voor het rolgeluid van buitenbanden.
A Het pictogram met de classificatie "A" geeft aan dat het rolgeluid van de band meer dan 3 dB onder de EU-grenswaarde ligt die tot 2016 van kracht is. B De "B"-classificatie betekent dat het rolgeluid van de band tot 3 dB onder of gelijk is aan de EU-grenswaarde die tot 2016 van kracht is. C De classificatie "C" geeft aan dat de gespecificeerde grenswaarde is overschreden.
Business Reviews
Profile:Sport Maxx RT
Beoordelingsdatum
Testfaciliteit
Dimensies
Tekst van Review
Beoordeling
Afsluiter
02/2013
ANWB.nl
245/35 ZR18 (92Y) XL
Recommendable Band met zeer goed op elkaar afgestemde eigenschappen. Goed totzeer goed op alle veiligheidsrelevante testcriteria
SportMaxxRT tyre review
Gemiddelde uit 1.933 testbeoordelingen
Grip bij droge condities
Remeigenschappen bij droge condities
Grip bij natte condities
Remeigenschappen bij natte condities
Grip bij sneeuw
Comfort
Geluid (binnen auto)
Slijtage band
brandstofverbruik
Hoeveel kilometer gereden?
10.632
02.04.2022 van Jeroen Een soepele band. Met weinig wegdek geluid. Alles boven de 14 graden geeft de band alles wat je er van verwacht. En lager dan 14 graden moet je gewoon rustiger aan doen. Of winter banden gaan rijden. Ondanks 245 breed, doet de band weinig tot niks in de sneeuw.
12.07.2020 van Jerry Goede banden voor een redelijke prijs. Helaas zijn de banden aan de voorzijde van de Nissan qashqai gemonteerd. Hier slijten ze wel hard. Dit komt door de auto zelf
12.11.2018 van F. Kempers Erg fijne en soepele band zeer goed bij afritten van autosnelwegen. Zeer koersvast in de bocht en zeer goede grip bij stevig optrekken.
18.09.2018 van Eddy Vangramberen Sportieve rijder (in bochten)