Bridgestone Potenza Sport is een ultra-high-performance asymmetrische zomerband, geïntroduceerd door de Japanse fabrikant in 2020. Deze banden stellen bestuurders in staat om de wegomstandigheden moeiteloos te beheersen en de prestaties van hun krachtige personenauto's te verbeteren.
Bridgestone Potenza Sport banden, de opvolger van de Potenza S001, zetten een nieuwe standaard in het premiumsegment door de beste prestaties te leveren onder droge en natte omstandigheden.
Technische kenmerken en voordelen
Asymmetrisch loopvlakontwerp, met een royaal interactiegebied voor droge en natte omstandigheden;
Uitgebreid profiel voor sportievere dynamiek en scherpere stabiliteit in bochten;
Efficiënte afvoer van water en modder van het contactoppervlak dankzij gladde afvoerkanalen;
Hoge stijfheid van de loopvlakstructuur en sterke onderlagen, wat zorgt voor een langere levensduur (10% meer duurzaamheid in vergelijking met de Potenza S001);
Eco-rubbercompound die overmatige energieabsorptie voorkomt en oververhitting van het materiaal bij warm weer tegengaat.
Een test van de Bridgestone Potenza Sport 245/40 R18 banden, uitgevoerd vóór de marktintroductie, benadrukte de voordelen van deze Bridgestone-reeks ten opzichte van de dichtstbijzijnde concurrenten, met name de scherpere besturing, het uitstekende gedrag bij hoge snelheden en de zeer responsieve prestaties.
In de verordening inzake de etikettering van banden is bepaald welke informatie over de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en het rolgeluid van banden moet worden verstrekt. Bovendien wordt verwezen naar de wintereigenschappen van het product.
De EU-verordening 1222/2009, die sinds 1 november 2012 van kracht is, is herzien en zal vanaf 1 mei 2021 worden vervangen door de EU-verordening 2020/740; vanaf dan gelden er nieuwe eisen. De classificatieklassen voor brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluidemissies zijn gewijzigd en de lay-out van het EU-label is aangepast. De in de EU-databank opgeslagen productgegevensbladen van de fabrikant kunnen worden gedownload via een in het etiket geïntegreerde QR-code. Informatie over grip op sneeuw en ijs is ook nieuw opgenomen voor banden die aan deze criteria voldoen.
De volgende banden zijn vrijgesteld van de verordening: - banden die uitsluitend zijn ontworpen voor montage op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990 – vernieuwde banden (tot een overeenkomstige verlenging van EU VO 2020/740 heeft plaatsgevonden) - professionele off-roadbanden - racebanden - banden met extra voorzieningen om de tractie te verbeteren, bv. spijkerbanden - T-type noodbanden - banden met een toegestane snelheid van minder dan 80 km/h - banden voor velgen met een nominale diameter ≤ 254 mm of ≥ 635 mm
De criteria en evaluatieklassen in een oogopslag
brandstofefficiëntie
Het brandstofverbruik is afhankelijk van de rolweerstand van de banden, het voertuig zelf, de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. De gemeten rolweerstand (rolweerstandscoëfficiënt) van de band wordt onderverdeeld in de klassen A (hoogste efficiëntie) tot E (laagste efficiëntie).
Als een voertuig volledig is uitgerust met klasse A-banden, is een verbruiksvermindering tot 7,5%* mogelijk in vergelijking met klasse E-banden. In het geval van bedrijfsvoertuigen kan dit zelfs nog hoger zijn. (Bron: Effectbeoordeling van de Europese Commissie * indien gemeten volgens de testmethoden van Verordening (EU) 2020/740)
Let op: Het brandstofverbruik hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl en kan aanzienlijk worden verminderd door op een milieuvriendelijke manier te rijden. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de brandstofefficiëntie te verbeteren.
Grip op nat wegdek
De grip op nat wegdek is onderverdeeld in de klassen A (kortste remweg) - E (langste remweg).
Als een auto is uitgerust met klasse A-banden, kan in vergelijking met klasse E-banden de remafstand tot 18 m korter zijn bij het remmen vanaf 80 km/h (op een wegdek met gemiddelde grip).* *Bron: wdk Economische Vereniging van de Duitse Rubberindustrie eV
Let op: De verkeersveiligheid hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl. De remafstanden moeten altijd in acht worden genomen. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de grip op nat wegdek te verbeteren.
Extern rolgeluid
Het geluid dat door een band wordt afgegeven, beïnvloedt het totale volume van het voertuig en heeft niet alleen invloed op uw eigen rijcomfort, maar ook op de geluidshinder voor het milieu. In het EU-bandenlabel wordt het rolgeluid van banden onderverdeeld in 3 klassen, van A (laagste rolgeluid) - C (hoogste rolgeluid), gemeten in decibel (dB) en vergeleken met de Europese geluidsemissiegrenswaarden voor het rolgeluid van buitenbanden.
A Het pictogram met de classificatie "A" geeft aan dat het rolgeluid van de band meer dan 3 dB onder de EU-grenswaarde ligt die tot 2016 van kracht is. B De "B"-classificatie betekent dat het rolgeluid van de band tot 3 dB onder of gelijk is aan de EU-grenswaarde die tot 2016 van kracht is. C De classificatie "C" geeft aan dat de gespecificeerde grenswaarde is overschreden.
PotenzaSport tyre review
Gemiddelde uit 79 testbeoordelingen
Grip bij droge condities
Remeigenschappen bij droge condities
Grip bij natte condities
Remeigenschappen bij natte condities
Grip bij sneeuw
Comfort
Geluid (binnen auto)
Slijtage band
brandstofverbruik
Hoeveel kilometer gereden?
10.054
05.08.2022 van Thijs Prima Banden. Gunstig rolweerstand resulteert in laag brandstofverbruik. Geluid in de auto laag maar wel waarneembaar. Slijtage is laag. Algemeen banden voor veilig weggedrag in alle (zomerse) omstandigheden. Echt een aanrader voor een schappelijke prijs.
14.06.2022 van Uli Franke Korte remweg op droog wegdek en veel grip, hetzelfde geld ook op nat wegdek.
Het geluidsniveau binnen is goed.
Wat de slijtvastheid betreft kan je er vele kilometers mee maken bij een goed verbruik.
30.08.2021 van stanny goeie band als ze nieuw zijn heb er 45000 km opzitten en volledig op ben wel een sportieve bestuurder, voortractie van bmw x1 werkt meer slijtage dan achterwielaangedreven wagen bij 45000 km is de band echt wel volledig op slijt rap heb er nu nieuwe besteld al bij al wel tevreden van enkel ze verslijten snel maar waarschijnlijk komt het door de voorwielaandrijving ik rij heel sportief en bij nieuwe turanza erop rijden ze in de regen wel goed fabrieksband van x1 ik hou mij aan het merk van band zijn zuinig en stil
05.10.2020 van H&B Services Band was al na 1000km ter vervanging. ik heb op 35.000 al 7 banden moeten vervangen allemaal dezelfde merk en type.
last van bulten in de zijwand. dus helemaal ontevreden..
*De catalogusprijzen, indien beschikbaar, vormen een nettobasis voor de berekening van de verkoopprijzen tussen de bandenfabrikanten en hun distributeurs. Het zijn in geen geval verkoopprijzen die betaald worden of gewoonlijk betaald worden.