De Bridgestone Blizzak LM 001 Evo is een winterband voor personenauto’s, ontwikkeld in 2017 door Japanse bandentechnologen. Deze band is een verbeterde versie van zijn voorganger, de Blizzak LM 001 uit 2014. Hij is hoog geprezen door expertpanels en gerenommeerde publicaties in Europa. Deze band heeft een 3% kortere remweg op winterwegen en een 4% lager geluidsniveau. Op het gebied van levensduur presteert de LM001 Evo 14% beter dan zijn voorganger.
Een van de meest opvallende kenmerken is het veilige rijgedrag onder moeilijke weersomstandigheden. Dit model is bijzonder geschikt voor het rijden in het klimaat van Centraal- en Noord-Europa.
De Japanse band heeft zich niet alleen onder typische winteromstandigheden bewezen, maar ook tijdens mildere overgangsperioden. Hij biedt een korte remweg op natte oppervlakken en uitstekende weerstand tegen aquaplaning.
De belangrijkste kenmerken van de Bridgestone Blizzak LM 001 Evo banden zijn:
Directioneel profiel verbetert de handling op losse en natte sneeuw.
Zijgroeven voeren water efficiënt af.
Variabele blokverdeling in het centrale gedeelte verhoogt de stabiliteit.
Afgeschuinde zij-inkepingen verbeteren de tractie op sneeuw en ijs.
Elastische, zachte zijwanden zorgen voor een comfortabele rit.
Rubber met siliconen verrijkte polymeren blijft elastisch bij zeer lage temperaturen.
Geoptimaliseerd akoestisch comfort tijdens het rijden.
Een aanzienlijk kortere remweg.
Behoudt zijn originele prestaties zelfs na langdurig gebruik.
In de verordening inzake de etikettering van banden is bepaald welke informatie over de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en het rolgeluid van banden moet worden verstrekt. Bovendien wordt verwezen naar de wintereigenschappen van het product.
De EU-verordening 1222/2009, die sinds 1 november 2012 van kracht is, is herzien en zal vanaf 1 mei 2021 worden vervangen door de EU-verordening 2020/740; vanaf dan gelden er nieuwe eisen. De classificatieklassen voor brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluidemissies zijn gewijzigd en de lay-out van het EU-label is aangepast. De in de EU-databank opgeslagen productgegevensbladen van de fabrikant kunnen worden gedownload via een in het etiket geïntegreerde QR-code. Informatie over grip op sneeuw en ijs is ook nieuw opgenomen voor banden die aan deze criteria voldoen.
De volgende banden zijn vrijgesteld van de verordening: - banden die uitsluitend zijn ontworpen voor montage op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990 – vernieuwde banden (tot een overeenkomstige verlenging van EU VO 2020/740 heeft plaatsgevonden) - professionele off-roadbanden - racebanden - banden met extra voorzieningen om de tractie te verbeteren, bv. spijkerbanden - T-type noodbanden - banden met een toegestane snelheid van minder dan 80 km/h - banden voor velgen met een nominale diameter ≤ 254 mm of ≥ 635 mm
De criteria en evaluatieklassen in een oogopslag
brandstofefficiëntie
Het brandstofverbruik is afhankelijk van de rolweerstand van de banden, het voertuig zelf, de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. De gemeten rolweerstand (rolweerstandscoëfficiënt) van de band wordt onderverdeeld in de klassen A (hoogste efficiëntie) tot E (laagste efficiëntie).
Als een voertuig volledig is uitgerust met klasse A-banden, is een verbruiksvermindering tot 7,5%* mogelijk in vergelijking met klasse E-banden. In het geval van bedrijfsvoertuigen kan dit zelfs nog hoger zijn. (Bron: Effectbeoordeling van de Europese Commissie * indien gemeten volgens de testmethoden van Verordening (EU) 2020/740)
Let op: Het brandstofverbruik hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl en kan aanzienlijk worden verminderd door op een milieuvriendelijke manier te rijden. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de brandstofefficiëntie te verbeteren.
Grip op nat wegdek
De grip op nat wegdek is onderverdeeld in de klassen A (kortste remweg) - E (langste remweg).
Als een auto is uitgerust met klasse A-banden, kan in vergelijking met klasse E-banden de remafstand tot 18 m korter zijn bij het remmen vanaf 80 km/h (op een wegdek met gemiddelde grip).* *Bron: wdk Economische Vereniging van de Duitse Rubberindustrie eV
Let op: De verkeersveiligheid hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl. De remafstanden moeten altijd in acht worden genomen. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de grip op nat wegdek te verbeteren.
Extern rolgeluid
Het geluid dat door een band wordt afgegeven, beïnvloedt het totale volume van het voertuig en heeft niet alleen invloed op uw eigen rijcomfort, maar ook op de geluidshinder voor het milieu. In het EU-bandenlabel wordt het rolgeluid van banden onderverdeeld in 3 klassen, van A (laagste rolgeluid) - C (hoogste rolgeluid), gemeten in decibel (dB) en vergeleken met de Europese geluidsemissiegrenswaarden voor het rolgeluid van buitenbanden.
A Het pictogram met de classificatie "A" geeft aan dat het rolgeluid van de band meer dan 3 dB onder de EU-grenswaarde ligt die tot 2016 van kracht is. B De "B"-classificatie betekent dat het rolgeluid van de band tot 3 dB onder of gelijk is aan de EU-grenswaarde die tot 2016 van kracht is. C De classificatie "C" geeft aan dat de gespecificeerde grenswaarde is overschreden.
Business Reviews
Profile:Blizzak LM 001 Evo
Beoordelingsdatum
Testfaciliteit
Dimensies
Tekst van Review
Beoordeling
Afsluiter
09/2018
ANWB.nl
195/65 R15 91T
Satisfactory Vorige jaar is onder de naam evo een nieuwe compound geïntroduceerd op de Blizzak LM 001 (die oorspronkelijk uit 2014 stamt). De band scoort goed op droog en nat wegdek en heeft een zeer goede slijtvastheid. Afgewaardeerd door tekortkomingen op sneeuw (zijdelingse grip onvoldoende).
BlizzakLM001Evo tyre review
Gemiddelde uit 401 testbeoordelingen
Grip bij droge condities
Remeigenschappen bij droge condities
Grip bij natte condities
Remeigenschappen bij natte condities
Grip bij sneeuw
Comfort
Geluid (binnen auto)
Slijtage band
brandstofverbruik
Hoeveel kilometer gereden?
9.061
20.04.2023 van Thijs Fijne band zeker en betrouwbaar. Slijtage iets hoger dan gemiddeld. Comfortabel, veilig en zuinig.
23.07.2022 van Bmw5 2e keer lek gereden op iets kleins. Kan toeval zijn naar had ik met de Michelin en Dunlops niet
10.06.2020 van j. nijkerk Uitstekend
09.03.2020 van GORT BEHEER Ze hebben het prima gedaan op de weg naar en terug de wintersport