028082854
(Maandag - vrijdag 08.00 - 17.00 uur)
Met voertuigverlichting, de lichten op en in een voertuig, moet je boven alles onderscheid maken tussen voor- en achterlichten. Op de voorkant van een voertuig zijn er twee lampen voor hoge lichtstralen, lage lichtstralen en parkeerlichten zijn standaard. Er zijn ook zijlichten, ook wel bekend als richtingaanwijzers. Afhankelijk van het model en bouwjaar kunnen er ook extra parkeerlichten zijn, hoeklampen en lampen voor daglicht, evenals intense koplampen en mistlampen. Aan de achterkant zijn achterlichten en remlampen, richtingaanwijzers en reflectoren. Er zijn ook lampen voor nummerborden, mistlampen aan de achterkant en witte lampen voor achteruit rijden.
Het labelen van verlichting voor motorvoertuigen wordt gereguleerd door de regels van de Economische Commissie van Europa (ECE). Daardoor heeft elke koplamp een bepaalde certificatiemarkering dat het doel aangeeft. Bijvoorbeeld, HR staat voor Halogen High Beam, RL voor een lamp voor daglicht, en CR voor hoge en lage koplampen. Pijlen zijn ook aanwezig die meestal aangeven hoe de lampen gemonteerd zijn en ze zeggen iets over de buitenkant van het voertuig.
Aan het begin van het autotijdperk werden lantaarns gebruikt als verlichting, die later werden vervangen door gaslampen. In 1925 volgde de Osram duplolamp voor een combinatie van hoge en lage lichtstralen. Ongeveer 40 jaar later kwam de eerste halogeenlamp. Tegenwoordig worden meer en meer xenon en LED lampen gebruikt in auto's. Aan de andere kant zijn laserlichten zoals de BMW i8 zeldzaam. Om te ontdekken welk voertuigverlichting je nodig hebt om een lamp te vervangen, kun je hier kijken. |
Informatie over de verschillende types verlichting:
Als fabrikanten beloven dat hun gloeilampen bijzonder fel zijn en lang meegaan, wees dan voorzichtig. Het is technisch namelijk niet mogelijk, maar er zijn een aantal goed uitgebalanceerde producten, zelfs als een van de twee factoren meestal zwakker is. Veel gloeilampen worden geadverteerd als "long life", wat aangeeft dat ze lang meegaan, terwijl long life gloeilampen meestal enkele jaren meegaan en in het bijzonder felle lampen die meestal elk jaar moeten worden vervangen. Maar het naar behoren afstellen van de lampen is net zo belangrijk als levensduur en kracht. Het is van grote invloed op de effectiviteit van de lamp.
Het is een goed idee om altijd beide gloeilampen tegelijk te vervangen, omdat ze vaak vlak na elkaar uitvallen (als ze hetzelfde model zijn). Gelukkig zijn er sinds 2006 wetten geïntroduceerd waarbij de laag afgestelde koplampen vervangbaar moeten kunnen zijn zonder hiervoor naar een monteur te gaan. Hiervoor (na het uitschakelen van de lampen en de stroomvoorziening), wordt een afsluitingsmechanisme losgemaakt en de lampen eruit gehaald. Koppel de kabel los, schroef de lamp eruit en de nieuwe erin. Zet dan alles weer in elkaar en klaar! Wanneer je een lamp vervangt, raak dan niet het glas aan. Wanneer een lamp in aanraking komt met olie of vuil, kan de lamp beschadigd raken wanneer het heet wordt.
LED lampen werden voor een lange tijd alleen gebruikt als decoratielampen aan de binnenkant van gemodificeerde auto's. De technologie was destijds niet zo sterk ontwikkeld tot het punt dat LED lampen konden worden gebruikt in koplampen. Dat veranderde in 1992, toen voor het eerst een derde remlamp met LED werd geïntroduceerd. Maar het was pas 11 jaar later toen het bedrijf Hella de eerste straat-legale volledige LED voorverlichting introduceerde an het Internationale Motor Show in Frankfurt.
In 2004 werden LED lampen gebracht naar de productie van daglichtlampen in de Audi A8 W12. Dit ontwikkelde zich verder, met bepaalde automodellen die volledig van LED voorzien werden. In 2015 kwam eindelijk de Opel Astra op de markt met een volledige LED Matrix verlichtingssysteem. Dit is een elektronisch bediende LED koplamp die schitter-vrije hoge lampen mogelijk maakt. De bediening wordt gedaan door middel van een camera achter het voorruit. Zelfs een rotonde licht kwam erbij, die de data van het navigatiesysteem gebruikt in premium modellen.
Ondanks deze vernieuwingen, bleven LED lampen vooral gebruikt worden voor voertuigen van een hogere klasse of beschikbaar tegen een extra bedrag. Dit is vanwege zowel de hoge kosten van deze technologie en de energie die ze nodig hebben. Dit komt neer op rond de 40 watt met xenon lampen, maar behoorlijk wat meer met LED lampen vanwege de koeling dat nodig is. Als dit nadeel wordt overwonnen, zullen LED lampen veel vaker voorkomen in de autowereld.
Xenon lampen kunnen worden gebruikt in zowel hoge als lage koplampen. Dit zijn gaslampen die werden geïntroduceerd door Philips in 1989. Twee jaar later gebruikte BMW ze voor de eerste keer in een standaard model tegen (toen) extra kosten. Andere premium fabrikanten volgden en monteerden slechts een enkele xenon lamp voor lage en hoge lichtstralen gezamenlijk (de bi-xenon koplampen), bijvoorbeeld de Mercedes-Benz CL in 1999. Ondertussen worden xenon lampen ook gebruikt in verbinding met hoeklampen.
Xenon lampen bestaan uit een kwarts glazen omhulsel gevuld met xenon, metaalhalogeniden en vaak kwik of natrium. Er zijn daarnaast twee wolfraam elektroden met een elektrische boog. Vergeleken met halogeenlampen, produceren xenon lampen hun volledige lichtkracht een stuk sneller (in 15 seconden). Nog een voordeel: xenon lampen gaan 4 keer zo lang mee.
De hoge voltage puls (25.000 volt) gegenereerd door een elektronisch ballast, leidt naar de vorming van een vonk. De ionisatie van het gas produceert dan een stroom tussen de wolfraam elektrodes. Door de snelle toename van temperatuur binnen de lamp, verdampt het metaalhalogenide, wat het typisch blauwgekleurde licht produceert van xenon lampen. Zelfs als het licht er koeler uitziet is het feller dan dat van normale gloeilampen voor voertuigen.
Er zijn xenon lampen in de categorieën D1, D1S, D1R, D2S, D2R, D3S, D3R, D4S, D4R en D-H4R, waar de letter D staat voor het woord "discharge". DxS lampen zijn voor koplampen met projectiesystemen, DxR lampen voor reflector koplampen. Lampen in de categorieën D3 en D4 bevatten geen kwik in tegenstelling tot D1 en D2, maar kunnen niet in hun plaats worden gebruikt. Om beveiligingsredenen, hebben ze daarom een verschillende fitting.
Aantal: %entry-quantity%
Priis per stuk: %entry-formattedTotalPrice%