028082854
(Maandag - vrijdag 08.00 - 17.00 uur)
Het rolgeluid van een band (van A, B, C) is gewoon het geluid die de band bereikt tijdens het rijden. Het EU-bandenlabel geeft het niveau van het afrolgeluid in decibels aan. Naast de informatie die het EU-bandenlabel verschaft, moet bij de aankoop van een band ook rekening worden gehouden met andere factoren, zoals de levensduur en de kwaliteit van de band.
Banden voor zware sneeuwomstandigheden hebben het symbool "3 Pieken en Sneeuw" of "Alpine" op de zijwand. Noordse winterbanden voor gebruik op ijzig wegdek hebben een nieuw symbool dat een stalagmiet van ijs voorstelt.
Het symbool van de brandstofpomp staat voor de rolweerstand van een band. Hoe lager deze is, hoe minder energie hij nodig heeft en hoe lager het brandstofverbruik is. Deze indicator geeft de consument dus informatie over zowel de energie-efficiëntie van een band als de milieuvriendelijkheid ervan in de vorm van een lagere CO2-uitstoot.
Het brandstofverbruik van een band wordt op dezelfde manier beoordeeld als zijn veiligheidsprestaties. De classificatie wordt in dit geval echter verduidelijkt door een gekleurd pictogram dat overeenkomt met het door de EU genormaliseerde pictogram voor energie-efficiëntie.
De classificatie heeft 5 klassen van "A" tot "E" van de bijgewerkte indeling van 2021. Een verbetering met één klasse betekent een besparing van ongeveer 0,1 liter brandstof per 100 km en soms zelfs meer.
Klasse | Banden voor personenauto's Rolweerstand (CR) in kg/t |
Banden voor lichte bedrijfsvoertuigen Rolweerstand (CR) in kg/t |
Banden voor vrachtwagens Rolweerstand (CR) in kg/t |
---|---|---|---|
- A -
|
≤ 6,5 | ≤ 5,5 | ≤ 4,0 |
- B -
|
6,6 - 7,7 | 5,6 - 6,7 | 4,1 - 5,0 |
- C -
|
7,8 - 9,0 | 6,8 - 8,0 | 5,1 - 6,0 |
- D -
|
- | - | 6,1 - 7,0 |
- E -
|
9,1 - 10,5 | 8,1 - 9,2 | 6,1 - 7,0 |
Dit symbool geeft de grip van een band op nat wegdek aan. Grip op nat wegdek is een belangrijke factor als het gaat om de veiligheidsprestaties van een band. De invloed van grip op nat wegdek op de verkeersveiligheid is enorm, omdat banden met een zeer goede grip op nat wegdek de remafstand in hoge mate verkorten.
De indeling van het bandenlabel is onderverdeeld in de klassen "A" tot "E". Het verschil in remafstand tussen de verschillende klassen bedraagt op een nat wegdek bij een startsnelheid van 80 km/u tussen de 1 en 2 voertuiglengtes (3,0 - 6,0 m), gemiddeld ongeveer 4,5 m.
Klasse | Banden voor personenauto's Parameter (G) |
Banden voor lichte bedrijfsvoertuigen Parameter (G) |
Vrachtwagenbanden Parameter (G) |
---|---|---|---|
- A -
|
≥ 1,55 | - | - |
- B -
|
1,40 - 1,54 | - | - |
- C -
|
1,25 - 1,39 | - | - |
- D -
|
- | - | - |
- E -
|
1,1 - 1,24 | - | - |
Het luidsprekersymbool staat voor het geluid dat een band produceert als hij over de weg rolt. Dit geluid wordt gemeten in decibel (dB). Het door de banden geproduceerde geluid beïnvloedt het algemene geluidsniveau van het voertuig. Het beïnvloedt niet alleen het rijcomfort, maar ook het geluidsniveau van de omgeving. Hoe meer zwarte golven, hoe luider de band.
Het rolgeluid van een band (van A, B, C) is gewoon de luidheid die de band bereikt tijdens het rijden. Het EU-Bandenlabel geeft het niveau van het rolgeluid in decibels aan. Naast de informatie die het EU-Bandenlabel verschaft, moet bij de aankoop van een band ook rekening worden gehouden met andere factoren, zoals de levensduur en de kwaliteit van de band.
Banden voor zware sneeuwomstandigheden hebben het symbool "3 Pieken en Sneeuw" of "Alpine" op de zijwand. Noordse winterbanden voor gebruik op ijzig wegdek hebben een nieuw symbool dat een stalagmiet van ijs voorstelt.
Deze indeling komt overeen met de standaardgrenswaarde van de EU volgens Richtlijn "2001/43 / EG", die geldig was tot 10/2012 en bijgewerkt vanaf 2020 met wettelijke activering vanaf 2021.
Het EU-Label informeert de consument over drie belangrijke criteria van een band: rolweerstand, grip op nat wegdek en geluidsemissies. Maar ook andere belangrijke eigenschappen zijn van belang voor de veiligheid en moeten in aanmerking worden genomen bij de keuze van nieuwe banden, zoals aquaplaning-eigenschappen, grip op de weg, levensduur en duurzaamheid, stuurprecisie, kilometrage, remeigenschappen op droog en nat wegdek, en prestaties onder winterse omstandigheden.
De fabrikanten wijzen erop dat het EU-Bandenlabel niet mag worden beschouwd als een vervanging voor verdere, meer diepgaande informatie die kan worden verkregen uit wetenschappelijke bronnen zoals bandentests en -tijdschriften. Het bandenetiket kan soms slechts een beperkt beeld geven van de prestaties van een band, met name wat winterbanden betreft, aangezien de prestaties onder winterse omstandigheden niet op het etiket worden vermeld.
Bandentests die door automobieljournalisten worden uitgevoerd, blijven een van de belangrijkste en meest betekenisvolle bronnen van informatie over de prestaties van een band voor de eindgebruiker, aangezien daarbij vaak tot 11 andere veiligheidsgerelateerde eigenschappen van de band worden getest, in vergelijking met de drie die op het bandenetiket staan.
Op www.autobandentest.com vindt u een groot internationaal en onafhankelijk consumentenplatform voor de evaluatie van banden, waar gewone bestuurders hun banden onder normale rijomstandigheden hebben getest en hun beoordeling hebben gegeven.
Top aanbiedingen
Tire aanbiedingene
Meer aanbiedingen
Service aanbiedingen
Klantenservice
Webwinkelkeurmerk
Hulp & advies
Aantal: %entry-quantity%
Priis per stuk: %entry-formattedTotalPrice%