Betere grip en remprestaties op een nat wegdek en betere algemene stabiliteit, zelfs op de grootste SUV’s. Lage rolweerstand en gewicht garanderen een lager brandstofverbruik en minder CO2-uitstoot.
Geoptimaliseerde profielbloksequentie en fasering: minder rijgeluiden in het voertuig. Geoptimaliseerd profiel e innovatieve materialen: lager brandstofverbruik en minder co2-uitstoot. Specifiek schouderprofiel: verbeterde stabiliteit, ook voor grote suv’s. Evenwichtig silicagehalte van het loopvlakrubber: hoog aantal kilometers en stabiele prestaties.
De Scorpion Verde™ werd gecreëerd om de nieuwste materialen, structuren en loopvlakpatronen van Pirelli optimaal te benutten om kosten te besparen, het milieu te ontzien en het comfort en de veiligheid op alle wegen te verzekeren. ENERGY™ EFFICIENT: Verlaagt het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.
ZUIVERE LUCHT: Gemaakt van milieuvriendelijke materialen met minimale milieueffecten, zowel tijdens de productie als over de volledige levensduur van de band.
HOOG KILOMETERRENDEMENT: Band met langere levensduur die zijn prestatie- en veiligheidseigenschappen behoudt.
LAAG GELUIDSNIVEAU: Voldoet nu al aan de EU-richtlijn voor 2012 i.v.m. rolgeluidreductie, met een verhoogd rijcomfort als resultaat. Belangrijkste homologaties: Volkswagen
In de verordening inzake de etikettering van banden is bepaald welke informatie over de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en het rolgeluid van banden moet worden verstrekt. Bovendien wordt verwezen naar de wintereigenschappen van het product.
De EU-verordening 1222/2009, die sinds 1 november 2012 van kracht is, is herzien en zal vanaf 1 mei 2021 worden vervangen door de EU-verordening 2020/740; vanaf dan gelden er nieuwe eisen. De classificatieklassen voor brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluidemissies zijn gewijzigd en de lay-out van het EU-label is aangepast. De in de EU-databank opgeslagen productgegevensbladen van de fabrikant kunnen worden gedownload via een in het etiket geïntegreerde QR-code. Informatie over grip op sneeuw en ijs is ook nieuw opgenomen voor banden die aan deze criteria voldoen.
De volgende banden zijn vrijgesteld van de verordening: - banden die uitsluitend zijn ontworpen voor montage op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990 – vernieuwde banden (tot een overeenkomstige verlenging van EU VO 2020/740 heeft plaatsgevonden) - professionele off-roadbanden - racebanden - banden met extra voorzieningen om de tractie te verbeteren, bv. spijkerbanden - T-type noodbanden - banden met een toegestane snelheid van minder dan 80 km/h - banden voor velgen met een nominale diameter ≤ 254 mm of ≥ 635 mm
De criteria en evaluatieklassen in een oogopslag
brandstofefficiëntie
Het brandstofverbruik is afhankelijk van de rolweerstand van de banden, het voertuig zelf, de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. De gemeten rolweerstand (rolweerstandscoëfficiënt) van de band wordt onderverdeeld in de klassen A (hoogste efficiëntie) tot E (laagste efficiëntie).
Als een voertuig volledig is uitgerust met klasse A-banden, is een verbruiksvermindering tot 7,5%* mogelijk in vergelijking met klasse E-banden. In het geval van bedrijfsvoertuigen kan dit zelfs nog hoger zijn. (Bron: Effectbeoordeling van de Europese Commissie * indien gemeten volgens de testmethoden van Verordening (EU) 2020/740)
Let op: Het brandstofverbruik hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl en kan aanzienlijk worden verminderd door op een milieuvriendelijke manier te rijden. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de brandstofefficiëntie te verbeteren.
Grip op nat wegdek
De grip op nat wegdek is onderverdeeld in de klassen A (kortste remweg) - E (langste remweg).
Als een auto is uitgerust met klasse A-banden, kan in vergelijking met klasse E-banden de remafstand tot 18 m korter zijn bij het remmen vanaf 80 km/h (op een wegdek met gemiddelde grip).* *Bron: wdk Economische Vereniging van de Duitse Rubberindustrie eV
Let op: De verkeersveiligheid hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl. De remafstanden moeten altijd in acht worden genomen. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de grip op nat wegdek te verbeteren.
Extern rolgeluid
Het geluid dat door een band wordt afgegeven, beïnvloedt het totale volume van het voertuig en heeft niet alleen invloed op uw eigen rijcomfort, maar ook op de geluidshinder voor het milieu. In het EU-bandenlabel wordt het rolgeluid van banden onderverdeeld in 3 klassen, van A (laagste rolgeluid) - C (hoogste rolgeluid), gemeten in decibel (dB) en vergeleken met de Europese geluidsemissiegrenswaarden voor het rolgeluid van buitenbanden.
A Het pictogram met de classificatie "A" geeft aan dat het rolgeluid van de band meer dan 3 dB onder de EU-grenswaarde ligt die tot 2016 van kracht is. B De "B"-classificatie betekent dat het rolgeluid van de band tot 3 dB onder of gelijk is aan de EU-grenswaarde die tot 2016 van kracht is. C De classificatie "C" geeft aan dat de gespecificeerde grenswaarde is overschreden.
Business Reviews
Profile:Scorpion Verde
Beoordelingsdatum
Testfaciliteit
Dimensies
Tekst van Review
Beoordeling
Afsluiter
04/2017
ANWB.nl
235/55 R18 100W MO
Satisfactory
SCORPIONVERDE tyre review
Gemiddelde uit 273 testbeoordelingen
Grip bij droge condities
Remeigenschappen bij droge condities
Grip bij natte condities
Remeigenschappen bij natte condities
Grip bij sneeuw
Comfort
Geluid (binnen auto)
Slijtage band
brandstofverbruik
Hoeveel kilometer gereden?
12.094
16.07.2021 van Howard Zeer comfortabele band , zeer goede wegligging en lange levensduur
15.02.2020 van Carl Vanwege klapband (GoodYear) in Spanje, deze band gekregen. Thuis aangekomen nog 3 Pirelli’s besteld. De stabiliteit bij rechtuit rijden laat te wensen over. Oorzaak zou kunnen zijn dat de 3 bestelde banden een Amerikaanse goedkeuring hebben en geen Europese.
16.09.2019 van Ronand Luijters Na enige discussie over het wel of niet aanwezig zijn van de bekende velgbescherming heb ik omwille van het noodzakelijk hebben van banden deze niet ingeruild. Zowel mijn garage als de Volvo-dealer waren overtuigd dat er geen velgbescherming op deze banden zat.
Na enige dagen te hebben gereden met deze banden bleven zij ernstig trillen. Meerdere keren balanceren verhielp het probleem niet. Na controle bij een bandenspecialist met de mogelijkheid van digitale hoogtecontrole van banden, bleken alle banden in meer van mindere mate een ernstige hoogte onbalans te hebben. Door het schuiven van de band op de velg kon bij 2 banden deze vibratie enigszins worden geneutraliseerd. Tot op heden hou ik last van trillende banden, hetgeen een onplezierig rijgevoel geeft. De bandenspecialist heeft mij een controlerapport meegegeven en aangeraden een claim te leggen bij uw firma. Voor mij dus een slechte ervaring met uw firma en geen goede reclame.
12.06.2011 van Tosseram Prima band, goede grip, erg stabiel. Weinig grip in de sneeuw. Vandaag toevallig lek gereden, maar ja, tegen een spijker is geen een band bestand...
*De catalogusprijzen, indien beschikbaar, vormen een nettobasis voor de berekening van de verkoopprijzen tussen de bandenfabrikanten en hun distributeurs. Het zijn in geen geval verkoopprijzen die betaald worden of gewoonlijk betaald worden.