Steeds economischer dankzij de 'Durable Contact Patch' Het ontwerp van bedrijfswagenbanden werd aangepast aan de MICHELIN Agilis-banden om een rechthoekiger contactoppervlak te verkrijgen. Zo wordt het wegcontact van de profielblokken beter beheerst bij zware belasting en een hoge bandenspanning:
Minder wrijving leidt tot een lager brandstofverbruik
Dankzij het slijtvastere rubber gaat de MICHELIN Agilis nog langer mee*
Steeds veiliger dankzij de 'Durable Security Compound' Deze nieuwe rubbersamenstelling van het loopvlak komt uit het bandengamma voor personenwagens. Het verhoogt de homogeniteit van de rubbermengsels gedurende de gehele levensduur van de band. Dankzij een stijver profiel is de remweg op nat wegdek korter, kilometer na kilometer. Steeds robuuster dankzij de extra rubbervlakken op de zijwanden tegen stoeprandslijtag De positie van deze 8 vlakken werd zodanig berekend dat de band in alle omstandigheden zo goed mogelijk wordt beschermd. Dankzij de dubbellaagse karkasopbouw kunt u de lange levensduur van deze band ten volle benutten. Wettelijke vermeldingen (1) Interne test ten opzichte van de MICHELIN Agilis 61/81/101. Berekend op een levensduur van 70.000 km (2) Interne test ten opzichte van de MICHELIN Agilis 61/81/101. (3) Interne test uitgevoerd na 15.000 km, ten opzichte van de MICHELIN Agilis 61/81/101.
*Interne test vergeleken met de MICHELIN Agilis 61/81/01
In de verordening inzake de etikettering van banden is bepaald welke informatie over de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en het rolgeluid van banden moet worden verstrekt. Bovendien wordt verwezen naar de wintereigenschappen van het product.
De EU-verordening 1222/2009, die sinds 1 november 2012 van kracht is, is herzien en zal vanaf 1 mei 2021 worden vervangen door de EU-verordening 2020/740; vanaf dan gelden er nieuwe eisen. De classificatieklassen voor brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluidemissies zijn gewijzigd en de lay-out van het EU-label is aangepast. De in de EU-databank opgeslagen productgegevensbladen van de fabrikant kunnen worden gedownload via een in het etiket geïntegreerde QR-code. Informatie over grip op sneeuw en ijs is ook nieuw opgenomen voor banden die aan deze criteria voldoen.
De volgende banden zijn vrijgesteld van de verordening: - banden die uitsluitend zijn ontworpen voor montage op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990 – vernieuwde banden (tot een overeenkomstige verlenging van EU VO 2020/740 heeft plaatsgevonden) - professionele off-roadbanden - racebanden - banden met extra voorzieningen om de tractie te verbeteren, bv. spijkerbanden - T-type noodbanden - banden met een toegestane snelheid van minder dan 80 km/h - banden voor velgen met een nominale diameter ≤ 254 mm of ≥ 635 mm
De criteria en evaluatieklassen in een oogopslag
brandstofefficiëntie
Het brandstofverbruik is afhankelijk van de rolweerstand van de banden, het voertuig zelf, de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. De gemeten rolweerstand (rolweerstandscoëfficiënt) van de band wordt onderverdeeld in de klassen A (hoogste efficiëntie) tot E (laagste efficiëntie).
Als een voertuig volledig is uitgerust met klasse A-banden, is een verbruiksvermindering tot 7,5%* mogelijk in vergelijking met klasse E-banden. In het geval van bedrijfsvoertuigen kan dit zelfs nog hoger zijn. (Bron: Effectbeoordeling van de Europese Commissie * indien gemeten volgens de testmethoden van Verordening (EU) 2020/740)
Let op: Het brandstofverbruik hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl en kan aanzienlijk worden verminderd door op een milieuvriendelijke manier te rijden. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de brandstofefficiëntie te verbeteren.
Grip op nat wegdek
De grip op nat wegdek is onderverdeeld in de klassen A (kortste remweg) - E (langste remweg).
Als een auto is uitgerust met klasse A-banden, kan in vergelijking met klasse E-banden de remafstand tot 18 m korter zijn bij het remmen vanaf 80 km/h (op een wegdek met gemiddelde grip).* *Bron: wdk Economische Vereniging van de Duitse Rubberindustrie eV
Let op: De verkeersveiligheid hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl. De remafstanden moeten altijd in acht worden genomen. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de grip op nat wegdek te verbeteren.
Extern rolgeluid
Het geluid dat door een band wordt afgegeven, beïnvloedt het totale volume van het voertuig en heeft niet alleen invloed op uw eigen rijcomfort, maar ook op de geluidshinder voor het milieu. In het EU-bandenlabel wordt het rolgeluid van banden onderverdeeld in 3 klassen, van A (laagste rolgeluid) - C (hoogste rolgeluid), gemeten in decibel (dB) en vergeleken met de Europese geluidsemissiegrenswaarden voor het rolgeluid van buitenbanden.
A Het pictogram met de classificatie "A" geeft aan dat het rolgeluid van de band meer dan 3 dB onder de EU-grenswaarde ligt die tot 2016 van kracht is. B De "B"-classificatie betekent dat het rolgeluid van de band tot 3 dB onder of gelijk is aan de EU-grenswaarde die tot 2016 van kracht is. C De classificatie "C" geeft aan dat de gespecificeerde grenswaarde is overschreden.
AGILIS tyre review
Gemiddelde uit 119 testbeoordelingen
Grip bij droge condities
Remeigenschappen bij droge condities
Grip bij natte condities
Remeigenschappen bij natte condities
Grip bij sneeuw
Comfort
Geluid (binnen auto)
Slijtage band
brandstofverbruik
Hoeveel kilometer gereden?
23.383
28.11.2022 van JWH MANDERS Fijne band met zeer goede rijeigenschappen, boven gemiddeld zuinig en vrij stil in de auto
30.03.2015 van bezorgdienstmeppel nee
26.01.2014 van Juriaan Spek Top band voor caravan. Aanrader om ook voor de caravan een goede band te kopen en niet bij de caravan dealer een thuiskomer te laten monteren.
06.02.2012 van J.H.G. Vermeulen Voorgaande type Agilis lag met nat weer en sneeuw net iets beter op de weg, zeker in de bochten. Daarnaast was deze ook stiller dan de nieuwe Agilis.