Oké, laten we eerlijk zijn. Ben je ooit in een stortbui beland, met witte knokkels aan het stuur, biddend dat je banden je op de weg houden? Ja, we hebben het allemaal meegemaakt. Dat is waar de Goodride Radial SL309 om de hoek komt kijken, als een trouwe oude vriend die altijd achter je staat. Het is niet zomaar een band; het is gemoedsrust.
Oersterk
Allereerst heeft deze band een all-season loopvlakontwerp dat klaar is voor wat Moeder Natuur ook maar te bieden heeft. Sneeuw? Geen probleem. Regen? Kom maar op. De Radial SL309 lacht in het gezicht van slecht weer. En laten we de duurzaamheid niet vergeten—oh man, dit ding is gebouwd als een tank. Dankzij de dubbel geplooide behuizing kun je waarschijnlijk over een heel leger aan gaten in de weg rijden zonder ook maar iets te voelen.
Grote Hefcapaciteit: Heb je een zware lading? Geen zorgen. De dubbel geplooide constructie betekent dat deze band het gewicht kan dragen—letterlijk—zonder zelfs maar te zweten. Het is als de Hulk onder de banden, sterk en stabiel, wat er ook gebeurt.
Stabiliteit zonder gewiebel
Voelt het soms alsof je auto te veel heeft gedronken? Dat wiebelen, dat slingeren—super irritant, toch? Nou, met de dubbele stalen gordels en nylon beschermplaten houdt de Radial SL309 je rit zo soepel als boter. De handling is zo stabiel, het is alsof de banden aan de weg vastgelijmd zijn.
Nat Weer Strijder: Laten we het nu hebben over die brede omtrekgroeven. Ze zijn als kleine watervacuüms, die regen opzuigen en zo snel uitspugen dat je het nauwelijks merkt. Geen nachtmerries over aquaplaning meer, alleen maar soepel varen.
Laatste Gedachten
Kortom, de Goodride Radial SL309 is niet zomaar een band; het is jouw partner in crime. Of je nu een aanhanger vol hout sleept of gewoon je dagelijkse woon-werkverkeer maakt, deze banden zijn het soort betrouwbaar dat je niet elke dag tegenkomt. Probeer ze uit—je zult niet teleurgesteld worden.
In de verordening inzake de etikettering van banden is bepaald welke informatie over de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en het rolgeluid van banden moet worden verstrekt. Bovendien wordt verwezen naar de wintereigenschappen van het product.
De EU-verordening 1222/2009, die sinds 1 november 2012 van kracht is, is herzien en zal vanaf 1 mei 2021 worden vervangen door de EU-verordening 2020/740; vanaf dan gelden er nieuwe eisen. De classificatieklassen voor brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluidemissies zijn gewijzigd en de lay-out van het EU-label is aangepast. De in de EU-databank opgeslagen productgegevensbladen van de fabrikant kunnen worden gedownload via een in het etiket geïntegreerde QR-code. Informatie over grip op sneeuw en ijs is ook nieuw opgenomen voor banden die aan deze criteria voldoen.
De volgende banden zijn vrijgesteld van de verordening: - banden die uitsluitend zijn ontworpen voor montage op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990 – vernieuwde banden (tot een overeenkomstige verlenging van EU VO 2020/740 heeft plaatsgevonden) - professionele off-roadbanden - racebanden - banden met extra voorzieningen om de tractie te verbeteren, bv. spijkerbanden - T-type noodbanden - banden met een toegestane snelheid van minder dan 80 km/h - banden voor velgen met een nominale diameter ≤ 254 mm of ≥ 635 mm
De criteria en evaluatieklassen in een oogopslag
brandstofefficiëntie
Het brandstofverbruik is afhankelijk van de rolweerstand van de banden, het voertuig zelf, de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. De gemeten rolweerstand (rolweerstandscoëfficiënt) van de band wordt onderverdeeld in de klassen A (hoogste efficiëntie) tot E (laagste efficiëntie).
Als een voertuig volledig is uitgerust met klasse A-banden, is een verbruiksvermindering tot 7,5%* mogelijk in vergelijking met klasse E-banden. In het geval van bedrijfsvoertuigen kan dit zelfs nog hoger zijn. (Bron: Effectbeoordeling van de Europese Commissie * indien gemeten volgens de testmethoden van Verordening (EU) 2020/740)
Let op: Het brandstofverbruik hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl en kan aanzienlijk worden verminderd door op een milieuvriendelijke manier te rijden. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de brandstofefficiëntie te verbeteren.
Grip op nat wegdek
De grip op nat wegdek is onderverdeeld in de klassen A (kortste remweg) - E (langste remweg).
Als een auto is uitgerust met klasse A-banden, kan in vergelijking met klasse E-banden de remafstand tot 18 m korter zijn bij het remmen vanaf 80 km/h (op een wegdek met gemiddelde grip).* *Bron: wdk Economische Vereniging van de Duitse Rubberindustrie eV
Let op: De verkeersveiligheid hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl. De remafstanden moeten altijd in acht worden genomen. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de grip op nat wegdek te verbeteren.
Extern rolgeluid
Het geluid dat door een band wordt afgegeven, beïnvloedt het totale volume van het voertuig en heeft niet alleen invloed op uw eigen rijcomfort, maar ook op de geluidshinder voor het milieu. In het EU-bandenlabel wordt het rolgeluid van banden onderverdeeld in 3 klassen, van A (laagste rolgeluid) - C (hoogste rolgeluid), gemeten in decibel (dB) en vergeleken met de Europese geluidsemissiegrenswaarden voor het rolgeluid van buitenbanden.
A Het pictogram met de classificatie "A" geeft aan dat het rolgeluid van de band meer dan 3 dB onder de EU-grenswaarde ligt die tot 2016 van kracht is. B De "B"-classificatie betekent dat het rolgeluid van de band tot 3 dB onder of gelijk is aan de EU-grenswaarde die tot 2016 van kracht is. C De classificatie "C" geeft aan dat de gespecificeerde grenswaarde is overschreden.