De Bridgestone Dueler H/P Sport is een hoogwaardige zomerband, perfect voor SUV's en crossovers. Dankzij de nieuwste innovaties van de fabrikant blijft deze band niet alleen stabiel op hete wegen, maar helpt hij ook aquaplaning te voorkomen tijdens hevige regenval.
Wat bestuurders waarderen aan de Dueler H/P Sport:
Het heeft een hoge snelheidsindex
Reageert heel goed op stuurcommando's
Blijft stabiel en veilig
Heeft uitstekende grip op de weg
Weerstaat aquaplaning
Heeft een korte remweg
Heeft een stijlvol ontwerp
Gaat lang mee
Bridgestone heeft veel aandacht besteed aan het verbeteren van de prestaties van deze band bij hitte. Ze hebben het rubbermengsel van de zijvlakken geoptimaliseerd en de koordlaag versterkt, wat helpt om de warmteontwikkeling te verminderen bij contact met hete oppervlakken. De Cooling Fin-technologie zorgt ervoor dat de zijwanden van de band koel blijven, wat voor een soepelere rit zorgt, zelfs bij extreme temperaturen.
Voor uitstekende offroad-prestaties heeft Bridgestone ook de Sharkskin-technologie toegevoegd, die grote hoeveelheden water afvoert om aquaplaning te voorkomen. Het rubber dat in de Dueler H/P Sport wordt gebruikt, is voorzien van NanoPro-Tech, wat de warmteontwikkeling met 50% vermindert ten opzichte van eerdere modellen. Het speciale loopvlakmengsel, dat aquadeeltjes, kiezelzuur en extra lange koolstofketens bevat, zorgt ervoor dat water effectief wordt afgevoerd, de band optimale grip heeft op natte wegen en de slijtage van het loopvlak aanzienlijk wordt verminderd.
In de verordening inzake de etikettering van banden is bepaald welke informatie over de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en het rolgeluid van banden moet worden verstrekt. Bovendien wordt verwezen naar de wintereigenschappen van het product.
De EU-verordening 1222/2009, die sinds 1 november 2012 van kracht is, is herzien en zal vanaf 1 mei 2021 worden vervangen door de EU-verordening 2020/740; vanaf dan gelden er nieuwe eisen. De classificatieklassen voor brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluidemissies zijn gewijzigd en de lay-out van het EU-label is aangepast. De in de EU-databank opgeslagen productgegevensbladen van de fabrikant kunnen worden gedownload via een in het etiket geïntegreerde QR-code. Informatie over grip op sneeuw en ijs is ook nieuw opgenomen voor banden die aan deze criteria voldoen.
De volgende banden zijn vrijgesteld van de verordening: - banden die uitsluitend zijn ontworpen voor montage op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990 – vernieuwde banden (tot een overeenkomstige verlenging van EU VO 2020/740 heeft plaatsgevonden) - professionele off-roadbanden - racebanden - banden met extra voorzieningen om de tractie te verbeteren, bv. spijkerbanden - T-type noodbanden - banden met een toegestane snelheid van minder dan 80 km/h - banden voor velgen met een nominale diameter ≤ 254 mm of ≥ 635 mm
De criteria en evaluatieklassen in een oogopslag
brandstofefficiëntie
Het brandstofverbruik is afhankelijk van de rolweerstand van de banden, het voertuig zelf, de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. De gemeten rolweerstand (rolweerstandscoëfficiënt) van de band wordt onderverdeeld in de klassen A (hoogste efficiëntie) tot E (laagste efficiëntie).
Als een voertuig volledig is uitgerust met klasse A-banden, is een verbruiksvermindering tot 7,5%* mogelijk in vergelijking met klasse E-banden. In het geval van bedrijfsvoertuigen kan dit zelfs nog hoger zijn. (Bron: Effectbeoordeling van de Europese Commissie * indien gemeten volgens de testmethoden van Verordening (EU) 2020/740)
Let op: Het brandstofverbruik hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl en kan aanzienlijk worden verminderd door op een milieuvriendelijke manier te rijden. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de brandstofefficiëntie te verbeteren.
Grip op nat wegdek
De grip op nat wegdek is onderverdeeld in de klassen A (kortste remweg) - E (langste remweg).
Als een auto is uitgerust met klasse A-banden, kan in vergelijking met klasse E-banden de remafstand tot 18 m korter zijn bij het remmen vanaf 80 km/h (op een wegdek met gemiddelde grip).* *Bron: wdk Economische Vereniging van de Duitse Rubberindustrie eV
Let op: De verkeersveiligheid hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl. De remafstanden moeten altijd in acht worden genomen. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de grip op nat wegdek te verbeteren.
Extern rolgeluid
Het geluid dat door een band wordt afgegeven, beïnvloedt het totale volume van het voertuig en heeft niet alleen invloed op uw eigen rijcomfort, maar ook op de geluidshinder voor het milieu. In het EU-bandenlabel wordt het rolgeluid van banden onderverdeeld in 3 klassen, van A (laagste rolgeluid) - C (hoogste rolgeluid), gemeten in decibel (dB) en vergeleken met de Europese geluidsemissiegrenswaarden voor het rolgeluid van buitenbanden.
A Het pictogram met de classificatie "A" geeft aan dat het rolgeluid van de band meer dan 3 dB onder de EU-grenswaarde ligt die tot 2016 van kracht is. B De "B"-classificatie betekent dat het rolgeluid van de band tot 3 dB onder of gelijk is aan de EU-grenswaarde die tot 2016 van kracht is. C De classificatie "C" geeft aan dat de gespecificeerde grenswaarde is overschreden.
Business Reviews
Profile:Dueler H/P Sport
Beoordelingsdatum
Testfaciliteit
Dimensies
Tekst van Review
Beoordeling
Afsluiter
04/2017
ANWB.nl
275/50 ZR19 (112Y) XL N0
Satisfactory
DuelerH/PSport tyre review
Gemiddelde uit 193 testbeoordelingen
Grip bij droge condities
Remeigenschappen bij droge condities
Grip bij natte condities
Remeigenschappen bij natte condities
Grip bij sneeuw
Comfort
Geluid (binnen auto)
Slijtage band
brandstofverbruik
Hoeveel kilometer gereden?
21.890
31.05.2021 van Fred Goede band op asfalt. Zowel nat als droog. op een permanente 4x4.
Slijt wel wat harder dan ik gewend ben.
Als de band op leeftijd is blijft hij mooi stil.
Sneeuw = gewoon niet doen met deze band :)
echte maat is 235-60/16(stond niet in de lijst)
25.10.2020 van huisman Fijnen banden om mee te rijden prijs en kwaliteit
10.09.2018 van Dirk De Nul Aangezien ik rustig en veilig rijd merk ik in geen enkel geval nadelen op
Alles draait rond rijstijl,verbruik,slijtage,wegligging,veiligheid.
06.11.2013 van Christian De Pauw Zeer goede prijs-kwaliteitverhouding
*De catalogusprijzen, indien beschikbaar, vormen een nettobasis voor de berekening van de verkoopprijzen tussen de bandenfabrikanten en hun distributeurs. Het zijn in geen geval verkoopprijzen die betaald worden of gewoonlijk betaald worden.