We gebruiken Cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, functies voor sociale media te bieden en verkeer te analyseren. Daarnaast voorzien we social media-, advertentie- en analysepartners van informatie over hoe u onze website gebruikt. Als u onze website blijft gebruiken, gaat u akkoord met onze cookies.
Bestelstatus x
Uitloggen

Veelgestelde vragen

  1. Hoe herken ik geluidsarme banden?
  2. Hoeveel bedraagt de minimale profieldiepte van een band?
  3. Hoe oud zijn de rondom vernieuwde banden?
  4. Hoe lang blijven banden houdbaar?
  5. Waar vind ik informatie over het rijgedrag van de banden?
  6. Wanneer kan een band klappen?
  7. Hoe moeten banden opgeslagen zijn?
  8. Zijn de banden ook nieuw?
  1. Hoe herken ik geluidsarme banden?

    Aan de binnen- en buitenkant van banden bevinden zich rubberen blokken. Als deze asymetrisch zijn aangebracht en de profielrillen niet van de buitenkant tot aan het midden van de band gaan, gaat het om een geluidsarme band. Dankzij het speciale profiel en het materiaal (een zachtere rubber) wordt de weerstand ten opzichte van de straat verminderd, het geluid neemt af en een interesante bijkomstigheid is dat uw brandstofverbruik ook verminderd.
  2. Hoeveel bedraagt de minimale profieldiepte van een band?

    Slijtage-indicatoren in de lengtegroeven van de band waarschuwen u als de band te ver afslijt. Ze worden zichtbaar als kleine dwarsverbindingen als het profiel tot 1.6 mm is gereduceerd. Eigenlijk moet u niet tot op dat moment wachten, omdat uit veiligheidsoverwegingen het verstandig is om uw banden al eerder te vervangen. In het geval van zomerbanden is vervanging aan te raden bij een profiel van 2  tot 2,5 mm. Als het extra brede banden betreft, raden we 3 mm als ondergrens aan. Winterbanden verliezen hun grip op met sneeuw bedekte wegen al bij een restprofiel van 4 mm. Het is dan ook aan te raden om dat type banden bij 4 mm restprofiel te vervangen.
  3. Hoe oud zijn de rondom vernieuwde banden?

    Omdat de leeftijd van een rondom vernieuwde band niet meer vastgesteld kan worden, kan voor alleen de fabricage datum nog voor de houdbaarheid van de band gebruikt worden. Bij een rondom vernieuwde band is de houdbaarheid net als voor nieuwe banden maximaal 10 jaar. Voor rondom vernieuwde banden gelden dezelfde garantie bepalingen als voor nieuwe banden die beginnen op het moment van aflevering.
  4. Hoe lang blijven banden houdbaar?

    De normale houdbaarheid van banden bedraagt ongeveer 10 jaar. Goed opgeslagen banden worden tussen 1 en 5 jaar nog als nieuw gezien. Banden verouderen op basis van fysieke en chemische processen. Dit geldt ook voor opgeslagen of weinig gebruikte banden. Om het verouderen tegen te gaan, worden stoffen aan het produktieproces toegevoegd, die chemisch prestatieremmende reakties door zuurstof en ozon verhinderen. Hierdoor kan worden gegarandeerd dat een vakkundig opgeslagen band ook na jaren (tot 5 jaar) nog aan de specificaties van een nieuwe band voldoet. U doet er goed aan op de prestaties van de band te letten. Bij 44.000 km per jaar is het verstandig zomerbanden na 3,5 jaar en winterbanden (er vanuit gaande dat deze alleen in de winter gebruikt worden) na 7 jaar te vervangen.
  5. Waar vind ik informatie over het rijgedrag van de banden?

    Het rijgedrag van banden kunnen wij niet beoordelen daar deze afhankelijk is van verschillende faktoren als toestand van de weg, gewicht van de auto en uw rijgedrag.
  6. Wanneer kan een band klappen?

    Deze vraag kan niet zo evenvoudig worden beantwoord.
    Vaak zijn de oorzaken :
    A) Het klappen van een band kan optreden bij een zware belasting en een te lage bandenspanning. Een hoge omgevingstemperatuur zal het optreden van een klapband bevorderen. Tussen de verschillende koordlagen is een zeer dun laagje rubber aangebracht. Het rubber, overigens ook dat van het loopvlak, zal door het bewegen van de band (het veren van de band) warm worden. Ledere rubbermolecuuI zal bij druk en ontspanning kleiner worden en weer uitzetten. De energie die met deze zogenoemde eigendemping gepaard gaat, komt vrij in de vorm van warmte. Dit verschijnsel noemen we bandhysteresis. Hoe meer we de band de kans geven zich flexibel te gedragen, des te meer warmte hij zal ontwikkelen. Is een auto met een te lage bandenspanning (te) vol beladen of wordt er te snel mee gereden, dan zal er onevenredig veel warmte vrijkomen. Door aanzienlijke druk- en temperatuurvariaties in de band bestaat de kans dat er scheuren in de toegepaste materialen optreden die een plotseling luchtverlies tot gevolg hebben. Het resultaat noemen we een klapband.
    B) Bij het aanrijden van hindernissen (bv. hoge bordstenen) :
    Hierdoor kan het tot een beschadiging komen, die deels zichtbaar of deels niet te erkennen is (zoals builen en scheuren).  Rijdt u langere afstanden onder grote belastingen, dan kan de opgelopen schade groter worden, met het gevolg dat de band klapt.
    Kort samengevat kan men zeggen : een band klapt, als door de hierboven beschreven oorzaken, de stabiliteit van de band vernield wordt. 
  7. Hoe moeten banden opgeslagen zijn?

    Banden moeten in een droge, koele ruimte, het liefst donker opgeslagen worden. Banden zonder velgen staand, anders liggend. Contact met benzine, olie en vet moet vermeden worden.
  8. Zijn de banden ook nieuw?

    Wij bieden uitsluitend nieuwe banden uit een lopende produktie aan. Oude magazijnvoorraden worden door ons niet verkocht. U kunt er vanuit gaan dat onze banden gemiddeld niet ouder dan 1 jaar zijn. Aan de hand van de DOT markeringen aan de zijkant van de band kunt u de kalenderweek en ook het jaar van produktie vinden. Wel is het zo dat door vakkundig opslaan de kwaliteiten van een band zich kan verbeteren omdat het materiaal nooit direkt blootgesteld wordt aan belasting en het rubber zo de kans krijgt te harden. Volgens de BRV (Bundesverband Reifenhandel und Vulkaniseur-Handwerk e.V.) geldt een band bij vakkundige opslag tot 3 jaar als fabrieksnieuw en tot 5 jaar als nieuw.