Bestelstatus x
Uitloggen

028082854

Banden balanceren

Als draaiende objecten niet meer symmetrisch zijn is onbalans onvermijdelijk. Het kan veroorzaakt worden door ongelijkmatige profielslijtage van autobanden als de KPI-hoek niet juist is ingesteld. Meestal merkt men dit bij hogere snelheden doordat het stuur vibreert en daardoor de veiligheid beïnvloed wordt een men schade kan berokkenen aan de vering en het stuur. In dit geval heeft u een expert nodig voor wieluitlijning en banden balanceren.

Methodes van banden balanceren

Hoewel, het balanceren van de banden moet niet alleen gebeuren als er problemen ontstaan, het liefst doet u ditbij elke bandenwissel. De werkplaatsen hebben speciaal gereedschap. Ze simuleren de aandrijving van de auto en meten de roluitvoering van het wiel. Soms gebruikt men de methode van elektronisch fijn balanceren waarbij de banden niet eens van het voertuig gehaald worden. Een onbalans kan ontdekt worden door beide methodes en daarna opgelost worden door gewichten aan de binnenkant of buitenkant van de velg toe te voegen. Ze brengen de massalevering weer in balans en worden geklemd of gelijmd. Bovendien zijn er plug- en klapgewichten.

Statische en dynamische gewichten

Natuurlijk kan het ook gebeuren dat de massa niet vergroot is, maar dat deze verkleint wordt om de onbalans te elimineren. Zij werken dan niet met gewichten, maar met boren, slijpen of frezen. Schroeven kunnen ook worden gebruikt. Als aanvulling op de statische balansgewichten is er ook de dynamische variant in de vorm van thermoplastisch schaven of slijpen. Schroeven kunnen ook worden gebruikt. Als aanvulling op de statische balansgewichten is er een dynamische versie in de vorm van een thermoplastische tube met een vulling voor losse staalballen. Deze methode heeft zichzelf nog niet in de markt kunnen waarmaken.

Wieluitlijning

Als de KPI-hoek op uw voertuig verkeerd is ingesteld, zult u dat merken als u recht vooruit rijdt, het stuurwiel lijkt te trillen. Ook oversturen of ondersturen als u bochten maakt, kan een teken zijn van een noodzakelijke wieluitlijning. Dit defect is ook van invloed op de  slijtage van het wiel. Het profiel zal aan één kant sneller slijten en de banden moeten eerder vervangen worden. De KPI-hoek is de maatstaf van een te smalle of grote opening bij de voorkant of achterkant van de wielassen.

Voor automobilisten is het haast onmogelijk om zelfstandig de wielen uit te lijnen. Als eerste is de meting erg moeilijk en als tweede hebben we het over een millimetermeting die zonder technisch of digitaal meetapparatuur moeilijk vast te leggen is. De kleinste aanpassing hierin is duidelijk merkbaar aan de prestatie van uw auto. In een werkplaats of een van onze bandenmontageplaatsen is wieluitlijning slechts een kwestie van een paar minuten. Het meest ideale is om de wielen uit te lijnen als u de banden verwisselt. De experts weten ook welke geometrische hoek optimale resultaten levert - KPI-hoek, askanteling en wielvlucht worden allemaal gespecificeerd door de voertuigfabrikant.

© Stephane Bonnel FOTOLIA