Bestelstatus x
Uitloggen

028082854

Buiten autowassen

Auto's worden het hele jaar door blootgesteld aan weersomstandigheden. Terwijl tijdens de winter zout op de wegen en sneeuw vuil achterlaten op je auto, en de wielen, en kunststof onderdelen, UV stralen en insecten kunnen weer je voertuig tijdens de zomer tot last zijn. Regelmatig onderhoud laat het weer snel zijn glans terugkrijgen en houdt ook de waarde ervan op peil. Er zijn een paar dingen die wat dit betreft belangrijk zijn om te vermelden en we willen ze graag benoemen op deze site. Of het nu een grondige wasbeurt tijdens de lengte is of een wekelijkse, we geven je hier tips voor autowassen en voor het reinigen van de onderkant en de motor.

Autowassen

Er zijn plekken waar het verboden is om buiten je auto te wassen. Een autowasserij lijkt dan de enige mogelijkheid om je auto schoon te krijgen. Bij een autowasserij blijft de rijder in de auto, die dan vooruit wordt getrokken door een gang waar het wordt gewassen. Of je nu een autowasserij kiest of het zelf doet, doe alle ramen dicht en zo nodig het zonnescherm om waterschade aan de binnenkant te voorkomen. Als het mogelijk is, vouw dan ook de buitenspiegels dicht en schroef de antenne eruit. Dakloze auto's dienen niet door een autowasserij maar met de hand te worden gewassen.

Tijdens de lente is het aanbevolen om een grondige wasbeurt aan je auto te geven om van het vuil af te raken die tijdens de winter erop is verzameld. Dit houdt een voorwas in waarbij het vuil op de velgen en het deel om de wielen worden verwijderd. Daarna wordt de onderkant (chassis) van de auto gewassen, omdat smurrie en zout zich hardnekking hier heeft aangekoekt. Geef je auto ook een verversende lak. Een reiniging van het interieur voltooit de lentereiniging.

Tijdens de zomer krijgt je auto te maken met UV straling, hars en insecten wat slecht is voor de verflaag. Was dit soort vuil regelmatig zo snel mogelijk eraf zodat het verf niet onherstelbaar beschadigd raakt of vlekken krijgt. Wanneer mogelijk wacht je voor slecht weer wanneer je naar de autowasserij gaat. Tijdens een regendag wordt vuil afkomstig van bomen nat en daardoor makkelijker te verwijderen. Auto's wassen met doeken in plaats van borstels heeft een zachtere uitwerking. Borstels krassen niet, maar ze kunnen wel lijnen achterlaten die op krassen lijken. Een ander voordeel van het wassen tijdens slecht weer is dat de borstels en doeken van een autowasserij op zulke dagen schoner. Ook hoef je vaak in minder lange rijen te wachten.

Als je hebt besloten om te verzegelen met wax, moet je de wax verwijderen van het voorruit met een ruitenwisser. Na het wassen van de buitenkant, was je het interieur. Er bouwt geleidelijk vuil op aan de binnenkant van het voorruit wat kan leiden tot slechter zicht, dus reinig regelmatig je ruit met hiervoor bedoelde schoonmaakmiddelen en droog het goed af.

Schoonmaken van de motor

Naast de normale autoreiniging, is het raadzaam om ook de motor van tijd tot tijd te reinigen. Hier zijn verschillende redenen voor:

Als je merkt dat je olie of ander vloeistof verliest uit je auto, moet je de oorzaak zachterhalen. Om dit te doen is het belangrijk om de motor te reinigen om te zien waar het defect zit. Met het reinigen van de motor zijn er een paar algemene dingen om rekening meet e houden. Doe dit alleen als de motor koel is, want als een heet motorblok in aanraking komt met koud water kan er dure schade voorkomen. Daarnaast moeten elektrische onderdelen zoals het controlesysteem niet in contact komen met water om kortsluiting te voorkomen.

Ervaren rijders kunnen een motor eigenhandig reinigen. Het belangrijkste: een olieafscheider en een goed schoonmaakmiddel. Leg de wisselstroom bloot en zo nodig de deksel van de stroomverdeler. Spuit daarna het schoonmaakmiddel voor motors en laat het een paar minute inwerken. Met een borstel kun je restjes verwijderen, zelfs uit plekken die moeilijk te bereiken zijn. Met een hoge druk reiniger (op laagste stand) kun je het losgekomen vuil wegspoelen. Je moet het echter niet spuiten op de elektrische onderdelen en de motor moet ook goed droog worden. Je kunt over het algemeen een olieafscheider vinden bij een speciale autowasserij, terwijl het reinigen van je motor in je eigen omgeving vaak verboden is. Over het verbod gesproken: sommige autofabrikanten verbieden het om de motor te reinigen met een hoge druk stoomreiniger, op risico van het verliezen van garantie.

Als je zeker wilt zijn van je zaak, laat dan het reinigen van de motor over aan professionals die zich hierin specialiseren, anders kan het voorkomen dat je motor niet meer goed start of goed loopt. Een ander (wat duurder) alternatief is om het met droog ijs te reinigen. Dit voorkomt waterschade. Je moet ook een paar euro's investeren in een goede verzegeling voor je motor (geen wax). Dit geeft geen visueel effect, maar het beschermt de motor van vocht aan de binnenkant.

Reinigen van de chassis

Wanneer je naar de autowasserij rijdt, denken veel rijders aan de juiste optie. Is gewoon basisonderhoud voldoende, of moet ook de onderkant van je auto worden gereinigd? Een algemene regel is dat eens per maand het zichtbare oppervlak van de auto moet worden gereinigd en vaker in de winter wanneer dit nodig is.

Echter, vooral tijdens de koudere periodes van het jaar, kan zout zich opbouwen in de onderkant en dit kan een effect hebben op het materiaal. In dit geval is het wassen van de chassis wel nodig. Dit kan echter ook schade veroorzaken en moet het liefst handmatig gebeuren.

Bij een autowasserij wordt de chassis bespoten met stoom onder hoge druk. Dit komt in de bewegende, mechanische onderdelen of de elektrische onderdelen en de auto kan niet meer opstarten. Dit moet altijd vermeden worden. Daarnaast kan zout water roest veroorzaken. Wanneer een professional de chassis reinigt, kan hij ook zoeken naar defecten. Dit is aan te raden in het bijzonder voor tweedehands voertuigen.

Regenachtig weer is over het algemeen de beste gelegenheid voor het reinigen van de chassis, omdat het water de auto schoon spettert. Daarnaast is het vrij voldoende om de onderkant van de auto zorgvuldig twee of drie keer per jaar schoon te maken.