Bestelstatus x
Uitloggen

028082854

Bandenveiligheid

Banden zijn inherent aan de veiligheid van uw voertuig. Maar voldoende bandenveiligheid kan alleen gegarandeerd worden als de band in goede staat is.

Hier kunt u alle belangrijke informatie vinden over autobanden en hun veiligheid:

Bandenschade en klapbanden

Bandenschade: verroeste spijker in de band

© InCommunicado ISTOCK

Misschien is dit u al overkomen: u rijdt in uw auto en opeens heeft u een klapband. In de meeste gevallen gaat het maar net goed en zal uiteindelijk een bandenwissel uitkomst bieden. Maar bij hoge snelheden kunnen klapbanden gevaarlijke consequenties hebben. Daarom moet u de banden regelmatig op schade controleren, omdat gebrekkige banden altijd en overal voor problemen kunnen zorgen. Zichtbare bandenschade kan zijn:

  • Scheuren en sneden
  • Bobbels
  • Inkervingen

Door schade aan het rubbermengsel kan water de band binnendringen en roest veroorzaken, dit verzwakt het materiaal. Zulke schade kan ontstaan bij bijvoorbeeld vreemde objecten zoals spijkers en stenen, die een gat kunnen boren in het profiel, maar ook hard contact met stoepranden en te weinig luchtdruk. Zelfs een versleten profiel of een onjuiste opslag, waarbij het wiel is blootgesteld aan UV-straling of olie, kunnen leiden tot een klapband.

Een versleten profiel verhoogt ook het risico op aquaplaning en verlengt de remafstand. Als u nieuwe banden koopt, moet u hieraan denken bij uw aankoop besluit. Beoordelingen kunnen u helpen om de juiste band te kopen als het gaat om veiligheid. Om bandenschade te voorkomen, moet u de banden op de goede manier opslaan en ze nakijken voordat u ze weer monteert. Na een klapband is reparatie meestal mogelijk, het blijft echter vervelend vooral als het defect had kunnen worden voorkomen.

Bandenreparatie, Autobanden herstellen and bandenverzegeling

Banden zijn niet gemaakt om eeuwig te gebruiken. De meeste banden worden verwijderd als het profiel versleten is, maar een klapband kan op elk moment gebeuren. In het beste geval zal een bandenreparatie het probleem oplossen. Vreemde voorwerpen of frequent contact met stoepranden kan de band beschadigen. Als u dat niet merkt, riskeert u onverwachte pech. En wat doet u dan?

Bandenreparatieset in plaats van een reservewiel

Veel autofabrikanten rustten hun auto's niet meer uit met een noodwiel of reservewiel, maar met een bandenreparatieset. Hierin zit een bandenafdichtingsmiddel waarbij u na gebruik meteen naar het volgende service station moet rijden, terwijl u met een reserve wiel nog lange afstanden kunt afleggen. De experts op de werkplaats zullen dan beslissen of het wiel gerepareerd kan worden of vervangen moet worden. U kunt een ruime keuze aan nieuwe banden en bandenreparatiesets vinden op autobandenmarkt.be. Er zijn grotere kansen op een bandenreparatie als u redelijk nieuwe banden heeft of maar een gedeeltelijke schade.

Klapbanden

Ten eerste is het beter dat u het niet zover laat komen. Controleer de banden regelmatig voor vreemde objecten en andere schade. Als er een spijker in de band zit, trek die er dan niet uit, want dan kan de lucht sneller ontsnappen. Het is mogelijk dat u de luchtdruk moet verhogen. Nadat u de schade heeft ontdekt, moet u snel naar het service station. Ze zullen hopelijk de autoband herstellen. Als het binnenoppervlak is getroffen, is een bandenreparatie niet meer mogelijk.

Niet alleen stenen of spijkers kunnen een klapband veroorzaken. Ook als u regelmatig over hoge stoepranden of met de verkeerde luchtdruk rijdt, kan dat de band belasten. Alleen al rijden met 0,5 bar te weinig luchtdruk verhoogt al het risico op een klapband aanzienlijk. Het maakt niet uit wat de reden is; laat schade altijd door een expert nakijken en probeer hem niet zelf te repareren. Alleen met een professionele bandenreparatie kunt u veilig zijn op de weg. Vergelijk eens de reparatiekosten met de prijs voor nieuwe banden. In onze online shop kunt u gunstige aanbiedingen vinden die vaak goedkoper zijn dan een reparatie.

Versleten banden

Tyre safety

© Bibigon ISTOCK

Steeds weer gebeuren er ongelukken vanwege versleten banden. Dit is niet alleen gevaarlijk, maar kan ook duur zijn, omdat veel verzekeringsmaatschappijen niet de hele schade betalen, omdat het een premievrije fout is. Versleten banden zijn niet een kleine overtreding en moeten zo snel mogelijk worden vervangen door nieuwe banden. Op autobandenmarkt.be neemt het bestelproces maar een paar minuten in beslag en u ontvangt de band doorgaans binnen vier tot vijf werkdagen na betaling.

Gevolgen van versleten banden

Het gevaar van versleten banden kan het beste uitgelegd worden door de functie van hun profiel. Een profiel heeft groeven waarin het water op nat wegdek verzameld wordt en weer van de band wegvoert. Op deze manier drijft de band niet op het water en kan aquaplaning voorkomen worden. Veel kleine lamellen verbeteren de grip van de band op winterachtige wegen. Als de band versleten is, is dit effect geëlimineerd en de remafstand aanzienlijk verlengd. Dit is een veiligheidsrisico dat met nieuwe banden gereduceerd wordt.

Maar wanneer kun je een band "versleten" noemen? De wet vereist een minimale profieldiepte van 1,6 mm. Echter, experts bevelen een minimale profieldiepte van 3 mm voor zomerbanden en 4 mm voor winterbanden aan om veilig te kunnen rijden onder elke weersomstandigheid. U kunt gemakkelijk zelf de profieldiepte meten door bijvoorbeeld een munt te gebruiken, maar veel banden hebben een slijtageindicator (TWI) .

Naar boven