We gebruiken Cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, functies voor sociale media te bieden en verkeer te analyseren. Daarnaast voorzien we social media-, advertentie- en analysepartners van informatie over hoe u onze website gebruikt. Als u onze website blijft gebruiken, gaat u akkoord met onze cookies.
Bestelstatus x
Uitloggen

Veelgestelde vragen

Wanneer kan een band klappen?

Deze vraag kan niet zo evenvoudig worden beantwoord.
Vaak zijn de oorzaken :
A) Het klappen van een band kan optreden bij een zware belasting en een te lage bandenspanning. Een hoge omgevingstemperatuur zal het optreden van een klapband bevorderen. Tussen de verschillende koordlagen is een zeer dun laagje rubber aangebracht. Het rubber, overigens ook dat van het loopvlak, zal door het bewegen van de band (het veren van de band) warm worden. Ledere rubbermolecuuI zal bij druk en ontspanning kleiner worden en weer uitzetten. De energie die met deze zogenoemde eigendemping gepaard gaat, komt vrij in de vorm van warmte. Dit verschijnsel noemen we bandhysteresis. Hoe meer we de band de kans geven zich flexibel te gedragen, des te meer warmte hij zal ontwikkelen. Is een auto met een te lage bandenspanning (te) vol beladen of wordt er te snel mee gereden, dan zal er onevenredig veel warmte vrijkomen. Door aanzienlijke druk- en temperatuurvariaties in de band bestaat de kans dat er scheuren in de toegepaste materialen optreden die een plotseling luchtverlies tot gevolg hebben. Het resultaat noemen we een klapband.
B) Bij het aanrijden van hindernissen (bv. hoge bordstenen) :
Hierdoor kan het tot een beschadiging komen, die deels zichtbaar of deels niet te erkennen is (zoals builen en scheuren).  Rijdt u langere afstanden onder grote belastingen, dan kan de opgelopen schade groter worden, met het gevolg dat de band klapt.
Kort samengevat kan men zeggen : een band klapt, als door de hierboven beschreven oorzaken, de stabiliteit van de band vernield wordt.